Jak zorganizować zarządzanie projektami publicznymi na poziomie kraju?
Rządy wielu krajów starają
się stworzyć środowiska sprzyjające realizacji projektów publicznych. W
wyniku analizy stron internetowych i dokumentów poświęconych temu
zagadnieniu, wyodrębniłem sześć głównych obszarów zarządzania projektami
publicznymi:
·
Zarządzanie portfelem projektów publicznych
·
Jednostki organizacyjne zaangażowane w
projekty publiczne
·
Procesy i metodyki zarządzania projektami
publicznymi
·
Zarządzanie wiedzą w środowisku projektów
publicznych
·
Aktorzy projektów publicznych
·
Rozwój systemów realizacji projektów
publicznych.
Rząd, który sprawnie realizuje zadania z tych obszarów,
nazywam p-rządem (ang. p-governemnt). Dział nauki, zajmujący się porównawczym
badaniem zarządzania projektami publicznymi nazywam Porównawczym
Zarządzaniem Projektami Publicznymi (ang. Comparative Public Projects
Management, CPPM). Jest to
pod-dziedzina od dawna istniejącej dziedziny badań naukowych Porównawcza
Administracja Publiczna (ang. Comparative Public
Administration, CPA).
Pełny tekst dotyczący krajowych systemów realizacji
projektów publicznych, opublikowany w PM World Journal
w lipcu 2014 jest
dostępny tutaj (po angielsku).
|