Przedstawione porównanie
dotyczy wersji standardów obowiązujących w 2003 roku. Na stronie znajduje
się już tekst porównujący siedem głównych, podstawowych globalnych
standardów zarządzania projektami (kliknij tu,
żeby uzyskać):
·
PMBOK (wersja
2008),
·
Prince 2 (wersja
2009),
·
CMMI (wersja
1.3, 2010),
·
ISO 10006,
·
BS 6079,
·
IPMA Competence Baseline (wersja
3.0),
·
Japoński
standard zarządzania projektami P2M.
Wprowadzenie.. 2
Sposób porównania.. 2
Zawartość standardów... 2
Główne cechy standardów... 2
PMBOK ® PMI. 2
Techniki 2
Prostota, spójność, zwięzłość. 2
PRINCE 2 ®.. 2
Gotowa metoda. 2
Punkt widzenia klienta. 2
Wyniki prac. 2
CMMI SM.. 2
Jakość i ulepszanie. 2
Wspólna własność projektu. 2
Integracja firmy, projektu i
wytwarzania produktu. 2
Wybrać czy połączyć?. 2
Niniejszy materiał opisuje próbę porównania standardów
prowadzenia projektów. Wydaje się, że dwa aktualnie najbardziej popularne
standardy to standard prowadzenia projektów amerykańskiej organizacji Project Management Institute
- PMBoK ® PMI, metoda prowadzenia projektów
PRINCE 2 ® opracowana przez brytyjską Central Computer
and Telecommuniocation Agency.
Do porównania dołączyłem opublikowany w 2002 roku model CMMI SM
(Capability Maturity
Model Integration) opracowany w projekcie sponsorowanym przez Departament
Obrony Stanów Zjednoczonych. Główną organizacją zaangażowaną w realizację
tego projektu jest Software Engineering Institute
działający w ramach Carnegie Mellon
University. Czwartym porównywanym produktem są Polskie Wytyczne Kompetencji
IPMA, opracowane przez Stowarzyszenie Project Management Polska na
podstawie IPMA (International Project Management Association)
Competence Baseline.
Słowo „standard” na oznaczenie tych produktów zostało
wybrane dla uproszczenia opisu. Równie dobrze można byłoby używać słowa
„sposób”, „metoda” czy „model”.
Porównanie składa się z dwóch głównych części:
porównania ogólnego i zestawu porównań szczegółowych. Porównanie ogólne z
kolei zawiera część „obiektywną” i „subiektywną”. Zestaw porównań
szczegółowych składa się z tylu części, ile wyróżniłem obszarów zarządzania
projektami.
Do porównań szczegółowych nie włączyłem wytycznych IPMA,
ponieważ materiał ten opisuje tylko zakres wiedzy, jaką powinien mieć
kierownik projektu, nie podając konkretnych rozwiązań wypełniających ten
zakres.
Pierwsza część porównania opiera się na przyjętej przeze
mnie systematyce obszarów zarządzania projektami. Wyróżniłem kilkanaście
obszarów, pogrupowałem je w pewną hierarchię, a następnie za pomocą prostej
skali oceniłem, czy standard zawiera opis każdego z tych obszarów.
Druga część oceny ma charakter bardziej subiektywny.
Zadaniem, które sobie postawiłem było wskazanie najważniejszych cech
poszczególnych standardów. Żeby cechy te dobrze oddawały rzeczywiście
najważniejsze właściwości rozważanych standardów, przyjąłem, że liczba
takich cech dla każdego standardu nie powinna być większa niż dwa.
Poniższy rysunek zawiera ogólny schemat, który
określiłem na potrzeby porównania. W schemacie znajdują się hierarchicznie
powiązane obszary odnoszące się do prowadzenia projektów. Dla
każdego obszaru przyjąłem trzy poziomy uwzględnienia w standardzie.
Pełny opis oznacza wyczerpujący, dogłębny działań
koniecznych do zarządzania danym obszarem. Częściowy opis oznacza,
że w standardzie znajdują się informacje dotyczące obszaru, ale nie
stanowią one pełnej recepty na zarządzanie danym obszarem. Brak oznacza,
że standard nie odnosi się do danego obszaru. Obiekty pomocnicze w
hierarchii służą grupowaniu obszarów w logiczne całości.
Struktura opisu
standardów
Projekty prowadzone są w Przedsiębiorstwach.
Każda przedsiębiorstwo musi być zorganizowane w sposób lepiej lub gorzej
wspomagający realizację projektów. Tego aspektu dotyczy obszar Struktura
Organizacyjna Przedsiębiorstwa. W organizacji powinny być realizowane
procesy wspomagające realizację projektów, np. prowadzenie repozytorium
procesów, standardów czy też szkolenie personelu na potrzeby projektów. Obszar
Procesy w Organizacji zawiera realizację procesów działających w
organizacji na potrzeby prowadzonych przez tę organizację projektów.
Złożony obszar Projekty zawiera cztery obszary.
Podstawowe, specyficzne dla prowadzenia projektów obszary elementarne,
zostały połączone w Obszary Zarządzania. Obszar, który nazwałem Biznes
zawiera procesy i czynności związane z określeniem, monitorowaniem i
realizacją celów biznesowych stawianych przed projektem. Obszar Struktura
Organizacyjna to zasady i procesy związane z określeniem organizacji
projektu. Produkt / Technologia to obszar zawierający procesy
technologiczne związane z wytworzeniem produktów – od zdefiniowania wymagań
na produkt do przekazania, wdrożenia, eksploatacji i wycofania z
użytkowania.
Wyróżnienie obszarów Biznes, Struktura
Organizacyjna oraz Produkt / Technologia ma na celu zwrócenie
uwagi na specyficzną naturę tych obszarów. Obszar Biznes jest w
dużym stopniu sterowany wytycznymi spoza projektu, zwykle zarządzanie tymi
celami leży poza kompetencjami kierownika projektu. Obszar Struktura
Organizacyjna jest obszarem statycznym. Zasadnicze struktury
organizacyjne są rzadko modyfikowane w trakcie realizacji projektu. Zwykle
nie wyodrębnia się – inaczej niż w pozostałych elementarnych obszarach –
procesów związanych z zarządzaniem organizacją projektu. Powodem
wyróżnienia tego obszaru jest także jego decydujące znaczenie dla
realizacji całego projektu. Przyjmuje się, że obszar Produkt /
Technologia nie jest dziedziną zarządzania projektami. Umiejętności w
tym obszarze są specyficzne dla poszczególnych dziedzin aplikacji. Jednakże
umiejętności technologiczne stanowią jeden z zasadniczych czynników sukcesu
projektu. Dodatkowym powodem uwzględnienia tego obszaru w obszarach
związanych z zarządzaniem projektami jest dostarczenie przez standard CMMI SM
niezależnego od dziedziny zastosowań modelu czynności związanych z
opracowaniem i utrzymaniem produktów projektów. Zaproponowane wyodrębnienie
tych trzech obszarów nie ma zasadniczego znaczenia dla meritum oceny
standardów. Ale wydaje się, że struktura opisu obszarów dzięki temu
zabiegowi zyskuje na przejrzystości.
Obszary zarządzania składają się z trzech złożonych grup
oraz z trzech obszarów samodzielnych. Do poszczególnych grup złożonych
zostały włączone te obszary, pomiędzy którymi interakcje występują
szczególnie często. Grupa, którą nazwałem Praca, zawiera obszary
najbardziej bezpośrednio powiązane z zarządzaniem wykonywaniem prac w
projekcie. Grupa Ludzie to obszary odnoszące się do czynności
zarządczych związanych z ludźmi występującymi w projekcie. Grupa Obszar
Jakości to obszary, które według przyjętych klasyfikacji odnoszą się do
zagadnień związanych z uzyskiwaniem właściwej jakości przez procesy i
produkty.
Elementarny obszar Zakres (dla uproszczenia zapisu
używam tu, jak i w opisach innych obszarów, nazwy Zakres a nie Zarządzanie
Zakresem) to procesy związane z określeniem zestawu prac wykonywanych w
projekcie. Zasadniczym pojęciem w tym obszarze jest zwykle WBS, czyli
hierarchiczne rozbicie prac realizowanych w projekcie.
Koszt jest to obszar zawierający procesy
dotyczące określenia i realizacji budżetu projektu. Celem realizacji
obszaru jest doprowadzenie do realizacji projektu w przyjętym budżecie.
Celem realizacji procesów z obszaru Czas jest
doprowadzenie do realizacji projektu w określonym czasie. Podstawowym
pojęciem w tym obszarze jest harmonogram projektu.
Obszar Jakość obejmuje wszystko co jest związane
z możliwościami zaspokajania przez produkty projektu jawnych i ukrytych
wymagań stawianych przed tymi produktami. Zasadniczymi pojęciami związanymi
z jakością są funkcjonalność, niezawodność czy efektywność.
Zarządzanie Konfiguracją to procesy mające na
celu zapewnienie spójności wszystkich produktów pracy realizowanych
procesów.
Pomiary i Analiza to obszar grupujący procesy
związane z wszelakimi pomiarami i analizą produktów i realizowanych
procesów. Wyniki pomiarów i analiz są konieczne do podejmowania decyzji
dotyczących realizacji innych procesów.
Obszar Komunikacja to procesy związane z
przetwarzaniem informacji w projekcie. Obejmuje zbieranie, magazynowanie,
rozpowszechnianie, udostępnianie, archiwizowanie i usuwanie informacji.
Obszar Personel jest odpowiedzialny za
przyjmowanie, wykorzystanie oraz zwalnianie z projektu osób realizujących
projekt.
Obszar Społeczny obejmuje zagadnienia związane z
relacjami interpersonalnymi w projekcie: przewodzenie, rozwiązywanie
konfliktów, negocjacje itp. Obszar ten jest mocno powiązany z obszarami Komunikacja
i Personel a został wyróżniony ze względu na zasadnicze znaczenie
tego typu umiejętności dla powodzenia projektu.
Integralność to specjalny obszar, którego celem
jest zapewnienie spójności realizacji wszystkich pozostałych procesów.
Obejmuje także spójność realizacji projektu z funkcjonowaniem organizacji
realizującej projekty oraz z szerszym środowiskiem realizacji projektu.
Zaopatrzenie to określenie dóbr, które na
potrzeby projektu są realizowane poza nim, wybór dostawców tych dóbr oraz
realizacja umów, na podstawie których dobra te są dostarczane do projektu.
Zarządzanie Ryzykiem to procesy związane z
identyfikowaniem, analizą, przeciwdziałaniem i reakcją na potencjalne
problemy, które mogą wystąpić w projekcie.
Zawartość
standardu PMBOK ® PMI
PMBoK ® PMI jest
opracowywany przez praktyków, czyli przez ludzi, którzy na co dzień zajmują
się zarządzaniem projektami. W PMBoK ® właściwie
zupełnie nie ma zaleceń dotyczących procesów, które powinny być wykonywane
w firmach realizujących projekty. Zarządzanie biznesem jest potraktowane
dość skąpo: mówi się o uzasadnieniu biznesowym realizacji projektów,
natomiast metodyka ta nic nie wspomina o zarządzaniu celami biznesowymi
(modyfikacja celów w trakcie realizacji projektu, ocena biznesowych efektów
projektu). PMBoK ® niewiele mówi o strukturze
organizacyjnej projektów – wspomina się o kilku podstawowych rolach oraz o
konieczności określenia tych struktur. Także bardzo niedużo jest
powiedziane o tworzonym produkcie: w procesie planowania zakresu nakazuje
się zdefiniować produkty projektu. Metodyka nie odnosi się do dalszych fazy
cyklu życia produktu. Opis obszaru społecznego zawiera wyłącznie omówienie
charakterystyk osobowościowych kierownika projektu, pomijając inne osoby
uczestniczące w projektach. Zarządzanie konfiguracją jest wspomniane jako
jedno z narzędzi (sztucznego) obszaru zarządzania integralnością. PMBoK ® w ogóle pomija zagadnienie wykonywania pomiarów
w trakcie realizacji projektu.
Obszarem (złożonym), który w PMBoK
® jest szczególnie dobrze opracowany jest zarządzanie pracą, czyli
zarządzanie zakresem, kosztem i czasem. W tym zakresie PMBoK
® przedstawia pełny zestaw sprawdzonych, uznanych technik.
PMBoK, w przeciwieństwie
do innych opisywanych tu obszarów, sporo miejsca poświęca opisowi różnych
sposobów organizacji przedsiębiorstwa realizującego projekty.
Zawartość
metody PRINCE 2 ®
Podobnie jak PMBoK ®,
PRINCE 2 ® w
ogóle nie zajmuje się procesami zarządczymi realizowanymi w organizacjach
wykonujących projekty. Elementem zarządzania produktem w tej metodyce jest
planowanie zorientowane na produkt. Metodyka ta nie zawiera żadnego opisu
cyklu życia produktu – jego zdefiniowanie jest zadaniem zespołu projektu.
PRINCE 2 ® nie
jest zainteresowany zarządzaniem zaopatrzeniem (dostawcami), twierdzi, że
zadania zlecane zewnętrznym wykonawcom to takie same zadania jak zadania
zlecane własnym członkom zespołu. PRINCE 2 ® zupełnie nie jest zainteresowany
problemami społecznymi (międzyludzkimi), występującymi w trakcie realizacji
projektu. Zarządzanie personelem jest widziane jako część zarządzania
zasobami, bez uwzględnienia aspektów specyficznie ludzkich (np. szkolenie).
PRINCE 2 ® nie
zajmuje się procesem wykonywania pomiarów i analiz – chociaż wartości
mierzalne, w szczególności np. progi tolerancji – zgodnie z tą metodą
powinny być wyznaczane bardzo często.
Zdecydowanie w porównaniu z innymi standardami
PRINCE 2 ®
najpełniej i najbardziej systematycznie zajmuje się obszarem
zarządzania biznesem. Przeprowadzenie projektu polega na zdefiniowaniu
uzasadnienia biznesowego, ciągłym jego monitorowaniu oraz zadbaniu, żeby
przyszły użytkownik projektu osiągnął maksymalne korzyści.
Zawartość
modelu CMMI SM
W CMMI SM
biznes jest rozumiany dość wąsko, wyłącznie z punktu widzenia realizatora
projektu. Podawanymi przykładami celów biznesowych są zwiększenie udziału w
rynku, skrócenie cyklu wytwarzania produktu. Na temat struktur
organizacyjnych CMMI SM
mówi, że muszą one zostać określone; dość często występują odwołania do
„odpowiednich udziałowców”. Obszar społeczny: zagadnienia związane z
oddziaływaniami międzyludzkimi są zupełnie obce modelowi CMMI SM. CMMI SM, podobnie jak PRINCE 2
®, traktuje ludzi tak jak każde inne zasoby, bez uwzględnienia ich
specyfiki. W zakresie zarządzania komunikacją nie jest wymagane utworzenie
planu zarządzania komunikacją (mówi się o planie zarządzania danymi, wydaje
się że autorzy mają na myśli dane związane z
produktem).
Najciekawszym i najlepiej opisanym obszarem w CMMI SM jest zarządzanie
(definiowanie, ulepszanie) procesami w organizacji realizującej projekty.
CMMI SM jako
całość może być scharakteryzowany właśnie jako opis tych procesów.
Zawartość wytycznych IPMA
W porównaniu z pozostałymi
standardami, standard PMBOK ® PMI jest najmocniej ukierunkowany na
usystematyzowany zestaw konkretnych, sprawdzonych technik i narzędzi zarządczych.
Podstawą opisu każdego procesu jest zestaw technik, które mogą być
wykorzystane do jego realizacji. Większość technik jest opisywana, niektóre
tylko wskazywane – na przykład poprzez odniesienie do literatury.
Techniki w standardzie PMBOK ®
PMI są rozumiane szeroko. Pierwsza grupa to techniki mające postać technik
i modeli formalnych. Przykładami mogą tu być Analiza Wartości Uzyskanej
wykorzystywana jako metoda oceny postępu prac, analiza wrażliwości czy
symulacje stosowane w trakcie ilościowej oceny ryzyka. W obszarze
zarządzania jakością wskazywane są techniki oparte na graficznej analizie
lub prezentacji danych – np. diagramy Ishikawy i
diagramy Pareto. Następna grupa to opisy
czynności, które muszą być wykonane, aby procesy były zrealizowane Na przykład
jako technika wyszukiwania dostawców wskazywane są konferencje i
ogłoszenia. Jako technika zarządzania personelem wskazywane są czynności
budujące zespół (krótkie spotkania, imprezy wyjazdowe). Inna grupa to
narzędzia „proceduralne”, czyli np. system zarządzania zmianami czy sposób
odbioru prac projektu. PMBOK ® PMI często odwołuje się do narzędzi
komputerowych. Do narzędzi zaliczane są też oceny ekspertów. Można odnieść
wrażenie, że ta ostatnia kategoria została dodana głównie po to, żeby
zestaw narzędzi był pełny: jeżeli zupełnie nie można podać konkretnej
techniki, to należy spytać się mądrego, doświadczonego człowieka, który po
prostu wie o co chodzi.
Dwa pozostałe standardy
również podają techniki realizacji funkcji i procesów, ale w sposób najbardziej
systematyczny i pełny zestaw ten jest podany w standardzie PMBOK ® PMI. To
się rzuca w oczy od pierwszego spojrzenia.
Standard PMBOK ® PMI jest najbardziej zwarty spośród
trzech ocenianych. Jego opis zajmuje mniej więcej połowę tego miejsca,
jakie zajmuje opis metody PRINCE 2 ® i jedną trzecią miejsca zajmowanego
przez model CMMI SM. Percepcję standardu dodatkowo ułatwia
przyjęty i konsekwentnie stosowany sposób prezentacji wiedzy. Wiedza
dotycząca zarządzania projektami jest podzielona na dziewięć spójnych
obszarów. Każdy obszar składa się z procesów, każdy proces ma dobrze
określone wejście, techniki i wyjście. Istnieją diagramy powiązań procesów
oraz opis produktów (wejść i wyjść) przekazywanych pomiędzy procesami.
W porównaniu ze standardem PMBOK ® PMI, CMMI SM
jest o wiele mniej systematyczny, szczególnie jeśli chodzi o opis wejść i
wyjść z procesów. W PRINCE 2 ® powiązane wiedza jest porozrzucana po całym
dokumencie, struktura dokumentu jest niejednorodna: zasadnicze jego części
to procesy, składowe, techniki, opis produktów i dodatkowo jeszcze obszerny
zestaw załączników. Taki sposób zredagowania dokumentu utrudnia – co
najmniej pierwszy – kontakt z prezentowaną metodą.
Standard PMBOK ® PMI jest to najbardziej uporządkowane
kompendium wiedzy o zarządzaniu projektami.
PRINCE 2 ® jest to pełny opis procesów zarządczych
wykonywanych w trakcie realizacji projektu. Główną częścią książki opisującej
tę metodę jest opis procesów, które trzeba wykonać od momentu podjęcia
decyzji o rozpoczęciu prac nad projektem aż po jego zakończenia (a nawet
dalej – do czynności, które należy wykonać po zakończeniu projektu, żeby
ocenić przydatność produktów projektu dla użytkowników). Wszystkie procesy
mają określoną kolejność ich wykonywania, wyniki realizacji procesów są
przekazywane do ściśle określonych innych procesów. Zależności pomiędzy
produktami i procesami oraz pomiędzy procesami są przedstawiane w
przejrzystej postaci graficznej. W PRINCE 2 ® dokładnie wiadomo, co trzeba
zrobić, żeby rozpocząć projekt, w jaki sposób projekt można przedwcześnie
przerwać i jakie muszą być do tego podstawy. Podawane są opisy struktury
produktów zarządczych. Opisane są role występujące w trakcie realizacji
projektu.
PRINCE 2 ® jest to gotowa do stosowania, dostosowana do
określonych warunków organizacyjnych, metoda prowadzenia projektów.
„Klient nasz pan”? Zdecydowanie tak. Spośród trzech rozważanych
standardów PRINCE 2 ® jest jedynym prezentującym konsekwentnie punkt
widzenia klienta projektu. Podstawowym pojęciem związanym z biznesem jest w
tym standardzie uzasadnienie biznesowe. Każdy projekt musi być uzasadniony
biznesowo – zarówno z punktu widzenia klienta jak i wytwórcy. Ale PRINCE 2
® prawie wcale nie poświęca uwagi uzasadnieniu biznesowemu działania
wykonawcy. Prawdziwym dowódcą projektu jest przedstawiciel klienta, on
podejmuje wszystkie zasadnicze decyzje związane z realizacją projektu.
Główny przedstawiciel wykonawcy musi wchodzić w skład Rady Projektu, ale
bardzo wyraźnie mówi się, że zasadnicze decyzje podejmuje przedstawiciel
klienta, pozostałe osoby mają w Radzie Projektu tylko głos doradczy. Cele
biznesowe klienta są widziane przez pryzmat celów klienta. Wydaje się że takie podejście jest nie do końca realistyczne:
jeśli z rozważań (uwzględniających, oczywiście, także reakcję klienta,
utratę reputacji wykonawcy i wszystkie inne możliwe negatywne czynniki)
wykonawca uzyska przekonanie, że kontynuowanie projektu jest dla niego
ostatecznie niekorzystne, to może on zadecydować o zakończeniu projektu –
podobnie jak może to zrobić główny przedstawiciel klienta. W końcu
realizacja projektu na podstawie kontraktu jest interakcją dwóch równych wobec tego kontraktu stron.
Nasuwa się porównanie: tak jak nie można zmusić do
urodzenia dziecka kobiety, która nie chce donosić ciąży (chociaż prawo
aktualnie twierdzi co innego) – ojciec też niewiele ma tu do powiedzenia;
tak nie można zmusić nikogo, żeby kontynuował projekt (nawet jeśli kontrakt
nie przewiduje jego zerwania) – klient i prawo są dla wykonawcy tylko
jednym z czynników warunkujących podjęcie decyzji.
Metoda PRINCE 2 ® jest nastawiona na uzyskiwane wyniki.
Planowanie jest zorientowane na produkt. Wykonywane prace są widziane przez
pryzmat tworzonych produktów. Takie podejście sprzyja uzyskiwaniu
rzeczywistych efektów realizacji produktu. Konsekwencją techniczną takiego
punktu widzenia jest na przykład występowanie Struktury Podziału Produktu
zamiast Struktury Podziału Pracy. Takie podejście zdecydowanie promuje
efektywność, a przede wszystkim skuteczność prac w projekcie. Żadna praca
nie może być rozliczona, jeśli jej wynikiem nie jest konkretny efekt.
Tak jak w szkole rzadko przyjmowane jest tłumaczenie
ucznia zagrożonego dwójką: „Proszę Pani, ale ja się przecież uczyłem”, tak
w PRINCE 2 ® praca jest na tyle istotna, na ile akceptowalne są jej
produkty.
Wydaje się, że w nastawieniu na produkt autorzy PRINCE 2
® posunęli się zbyt daleko. Przykładem może być porównanie podejścia do
jakości produktu i podejścia do jakości procesu. Podstawowa technika
nastawiona na jakość produktu – przegląd jakości – jest bardzo
dokładnie w osobnym rozdziale opisana. Zaleca się jej (częste) stosowanie w
procesie wykonywania produktów, wiadomo co zrobić z wynikami przeglądu. Ale
w wielu innych podejściach (np. normy serii ISO 9000) uważa się, że głównym
sposobem uzyskiwania jakości jest poprawne wykonywanie procesów pracy – a
nie weryfikowanie ich wyników po zakończeniu. W PRINCE 2 ®, co prawda, mówi
się ogólnie, że należy wykonywać audity mające na
celu sprawdzenie zachowywania standardów w trakcie realizacji procesów i że
zlecanie auditów powinno się odbywać na poziomie
Rady Projektu, ale żaden spośród procesów zarządczych nie jest
odpowiedzialny za realizację tych auditów.
Jakość, a w szczególności ulepszanie sposobu realizacji
projektów, jest celem i wszechobecnym tematem modelu CMMI SM.
Spośród dwudziestu dwóch procesów co najmniej siedem – a więc prawie jedna
trzecia – może być zaliczona do obszaru zarządzania jakością. Procesami
tymi są Zapewnienie Jakości Procesu i Produktu, Analiza Przyczyn [błędów] i
Usprawnianie, Innowacje i Wdrożenia Organizacyjne, Weryfikacja, Walidacja,
Nastawienie na Proces Organizacyjny, Efektywność Procesu Organizacji,
Ilościowe Zarządzanie Projektem. Ponadto dla każdego procesu podane są
kryteria weryfikacji jego przebiegu oraz kryteria oceny produktów i
półproduktów. Takie wysycenie zagadnieniami związanymi z jakością pozwala
stwierdzić, że uzyskanie jakości procesu i produktu projektu jest jednym z
głównych celów modelu CMMI SM i wyróżnia go spośród trzech
rozważanych standardów.
„Klient nasz pan”? Nie. Po podpisaniu kontraktu klient i
wykonawca to dwie równe strony realizujące kontrakt. CMMI SM –
inaczej niż np. PRINCE 2 ® – bardzo mocno podkreśla rolę wytwórcy w
procesie realizacji projektu. To podejście jest dobrze widoczne przy
określaniu pojęcia jakości w projekcie. Otóż wg. CMMI SM jakość
jest to możliwość spełniania wymagań – jak na razie nic nowego. Ale ważne
jest, skąd się biorą wymagania. Ich źródłem może być każdy
udziałowiec projektu. Takie podejście na pierwszy rzut oka wydaje się
dziwne. Przecież klient płaci, wymaga i td.
Jednak po pewnym zastanowieniu się, takie podejście okazuje się wcale nie
być takie dziwne.
Po pierwsze: użytkownik nie zawsze jest w stanie
sformułować wymagania. W mojej praktyce analityka prawie codzienną regułą
jest podpowiadanie klientowi czy użytkownikowi wymagań. Powiem więcej: samą
idea zawodu analityka jest wydobywanie wymagań od użytkowników. A zły byłby
to analityk, który działałby tylko jak magnetofon. Po drugie: bezsensowne
jest opieranie przebiegu projektu na wymaganiach, których wykonawca nie
akceptuje. Powodem braku akceptacji może być na przykład brak możliwości
realizacji wymagań.
Prawdę mówiąc źródła wymagań jest jeszcze bardziej
złożona. W największym w Polsce projekcie informatycznym (KSI ZUS)
prawdziwym źródłem wymagań nie był ani wykonawca (Prokom) ani klient (ZUS),
ale trzecia storna: prawodawca czyli Sejm. Być
może świadomość rzeczywistych procesów rządzących definiowaniem wymagań
mogłaby zmienić sposób realizacji tego projektu – wykonawca nie mógłby
obarczać klienta pełną odpowiedzialnością za zdefiniowanie wymagań. Model
CMMI SM obejmuje także sytuację, która wystąpiła w trakcie
realizacji KSI ZUS. Dowolny udziałowiec projektu może być źródłem wymagań.
W kontekście prowadzenia projektów występują trzy
obszary działania. Pierwszy z nich to funkcjonowanie firmy realizującej
projekt. Organizacja ta nadzoruje czy też steruje realizacja projektu.
Drugi obszar to samo zarządzanie projektem – do tej części zalicza się
zwykle zarządzanie jakością, budżetem, czasem itp. Celem czynności
zarządczych jest umożliwienie wytworzenia produktu.
Środowisko realizacji projektu
Standardowe spojrzenie na zarządzanie projektami
koncentruje się wyłącznie na środkowym obszarze, czyli na „właściwym
zarządzaniu projektami”. Jednakże trzy te obszary są ze sobą nierozerwalnie
powiązane. Model CMMI SM stara się objąć swoim zasięgiem także
funkcjonowanie firmy – w części dotyczącej środowiska realizacji projektów
– oraz techniczny proces wytwarzania produktu.
Według CMMI SM zadaniem firmy jest
wypracowanie zasobów („środków trwałych”) koniecznych do realizacji
projektów. Zasoby te to przede wszystkim sam sposób realizacji projektu
oraz wszystkie techniki, wzorce, procedury czy sposoby wspomagające
realizację projektów. Firma powinna najpierw ustanowić początkowe zasoby a
potem ciągle je doskonalić. Doskonalenie odbywa się przede wszystkim na
podstawie doświadczeń zebranych w trakcie realizacji projektów.
Z zarządzaniem projektem musi także być zintegrowane
wytwarzanie produktu. Integracji takiej sprzyja opis uogólnionego procesu
wytwórczego, czyli czynności prowadzących od sformułowania wymagań do
przekazania produktu użytkownikowi. CMMI SM dostarcza taki
model. Model ten jest całkowicie zintegrowany z modelem zarządzania
projektem.
Wybór standardu zarządzania projektami powinien zależeć
od dwóch czynników. Pierwszy z nich to rola organizacji w procesie
realizacji projektów. Wybór powinien być uzależniony od tego, czy firma
jest wykonawcą czy klientem projektu. Ponieważ PRINCE 2 ® bardzo mocny
nacisk kładzie na efekty biznesowe projektu, metoda ta powinna być zalecana
firmom będącym klientami projektów. Ponieważ PMBoK
® PMI został opracowany przez profesjonalistów zaangażowanych bezpośrednio
w realizację projektów, standard ten powinien być zalecany firmom
wykonującym projekty. A kiedy wybrać CMMI SM? Model ten opisuje w jaki sposób ulepszać procesy
realizacji projektów. A więc, po pierwsze jest to narzędzie dla wykonawców
projektów. Po drugie ulepszanie musi się odnosić do pewnego stanu
początkowego – np. takiego, w którym wdrożono PMBoK
® PMI lub PRINCE 2 ®. Można więc uznać, że CMMI SM jest zaawansowanym
standardem zarządzania projektami.
A jeżeli, czytelniku, nie jesteś firmą realizującą
projekty, ale zawodowcem, na przykład w dziedzinie produkcji oprogramowania, i chciałbyś rozpocząć trudną drogę
zarządzania projektami, od czego powinieneś zacząć lekturę? Moja
zdecydowana propozycja – zacznij od PMBoK ® PMI.
Dostaniesz dużo podstawowej (czyli zasadniczej) uporządkowanej wiedzy.
Kolejność stosowania standardów
Opisywane standardy raczej nie są sprzeczne ze sobą.
Można spróbować połączyć je ze sobą (prawdę mówiąc, cały tekst na tej stronie
jest poświęcony próbie wzięcia z każdego z nich tego, co w nim jest
najlepsze). W świetle tego, co napisałem wyżej, najlepiej jest wziąć proces
realizacji projektu z PRINCE 2 ®, techniki pobrać z PMBoK
® PMI. A jak już ten sposób realizacji projektów ustabilizuje się, to do
jego ulepszania można zastosować model CMMI SM .
Sposób łączenia standardów
|