Wprowadzenie
Dwie definicje portfeli
Czym jest portfel projektów
Portfele główne i pomocnicze
Poziomy zarządzania portfelami
głównymi
Podstawowe pojęcia
Literatura
Zarządzanie portfelami projektów jest ostatnio coraz szerzej
doceniane w środowisku osób zajmujących się zarządzaniem projektami.
Publikowane są opracowania dotyczące tego obszaru podejścia projektowego do
zarządzania. Tworzone i wdrażane są aplikacje klasy PMS (Portfolio
Management Systems). Jednak wydaje się, że do chwili obecnej brakuje
jednoznacznych definicji pojęć z tego obszaru, które zostałyby
zaakceptowane przez środowisko. Celem niniejszej pracy jest próba
systematycznego uporządkowania podstawowych pojęć z obszaru zarządzania
portfelami.
Głównym bodźcem, który spowodował powstanie niniejszej
pracy, była jednoczesna praca jej autora nad wdrożeniem systemu zarządzania
portfelami projektów, wiodącej aktualnie w tym obszarze firmy Primavera [1]
w ComputerLand S.A. oraz publikacja przez PMI standardu zarządzania
portfelami projektów [4] (autor brał udział w tworzeniu tego
standardu jako recenzent). W trakcie tych prac stwierdzono znaczne
rozbieżności pomiędzy podejściem do zarządzania portfelami w obydwu tych,
wiodących aktualnie na świecie, środowiskach. Niniejsza prac zawiera próbę
systematycznego połączenia obydwu tych podejść. Praca zawiera także
elementy usystematyzowania podejścia do zarządzania portfelami projektów
nie zawarte w żadnym z wymienionych podejść.
Zgodnie z definicją przyjętą przez Project Management
Institute portfel projektów jest to „zbiór projektów i / lub programów oraz
innych prac zgrupowanych razem, aby umożliwić skuteczne zarządzanie nimi w
celu osiągnięcia strategicznych celów biznesowych” [4].
W praktyce często znajduje zastosowanie definicja Primavery: „Portfel
projektów składa się z projektów pogrupowanych w sposób znaczący dla
tworzącej go osoby” [1].
Według podejścia PMI portfelami są wyłącznie te zbiory
projektów i innych prac, które mają wpływ na realizację celów
strategicznych organizacji. Strategia
jest to „zintegrowany zbiór akcji mających na celu powiększenie
długoterminowego dobrobytu i siły przedsiębiorstwa w odniesieniu do
konkurentów” (Ward, Griffith [6]). Wyłącznie strategiczne znaczenie
portfeli projektów w podejściu PMI podkreśla pierwsza, podstawowa cecha
charakterystyczna ich składowych: „[składowe portfeli] reprezentują
inwestycje wykonane lub planowane przez organizację”. A więc zakresem
zarządzania portfelami projektów wg. PMI są tylko projekty inwestycyjne.
Według takiego podejścia nie można mówić o np. portfelu projektów
realizowanych dla określonego klienta, portfelu projektów realizowanych w
określonej technologii czy portfelu projektów prowadzonych przez określonego
kierownika projektów, ponieważ takie zbiory projektów nie reprezentują
inwestycji. Z tego samego powodu nie można także mówić o portfelu projektów
biznesowych realizowanych w określonej komórce w organizacji projektowej,
czyli takiej, gdzie wszystkie zasadnicze prace są zawarte w projektach.
Jednak w praktyce organizacji, w szczególności organizacji projektowych,
często się mówi o wyżej wymienionych rodzajach portfeli.
W standardzie PMI (Rysunek 1)
mówi się, że w organizacjach wartości są wytwarzane przez zarządzanie
operacjami (czynności powtarzalne), natomiast zarządzanie zatwierdzonymi
programami i projektami (czynności projektowe) służy zwiększeniu możliwości
produkowania wartości. Taki opis jest zgodny z rzeczywistością wyłącznie
dla organizacji operacyjnych. Standard PMI zajmuje się więc w
rzeczywistości wyłącznie portfelami projektów inwestycyjnych.
Rysunek 1. Kontekst organizacyjny zarządzania
portfelami wg PMI [4]
Analogiczne zależności dla organizacji zarządzanych
projektowo są inne - pokazuje je Rysunek 2.
W organizacjach takich wartości są wytwarzane (cele biznesowe są osiągane)
przez realizację projektów.
Rysunek 2. Kontekst organizacyjny zarządzania
portfelami w organizacjach zarządzanych projektowo
To, że PMI w swoim standardzie zarządzania portfelami
zarządzanie portfelami odnosi tylko do projektów wprowadzających zmiany,
można jednoznacznie odczytać także z rysunku 1-4. Zarządzanie portfelami
jest tam umieszczone na bardzo wysokim szczeblu organizacyjnym. Jego rolą,
a także rolą zarządzania projektami, jest wyłącznie wpłynięcie na sposób
wykonywania operacji przez organizację. Oznacza to że a) operację tworzą
biznes organizacji b) projekty samodzielnie tego biznesu nie tworzą. Jest
to podejście prawdziwe wyłącznie dla organizacji operacyjnych. Elementy
portfeli wpływają na najniższy, dotyczący zarządzania operacjami poziom
zarządzania
Podejście PMI zapisane w standardzie zarządzania
portfelami oznacza, że całość tego standardu nie dotyczy organizacji
zarządzanych projektowo w zakresie wytwarzanych przez nie wartości. Oznacza
to, że definicja portfela projektów, zaproponowana przez PMI, nie jest
spójna z praktyką nazewnictwa w obszarze zarządzania projektami. Jest to
bardzo poważne ograniczenie tego standardu mocno zmniejszające zakres jego
zastosowania.
Definicja Primavery jest bardziej zbliżona do
intuicyjnego, praktycznego rozumienia pojęcia portfela projektów. Każdy
zbiór projektów, którym są zainteresowane osoby zarządzające projektami w
organizacji, może być nazwany portfelem projektów. Wadą tej definicji;
niezgodnością z ogólnym rozumieniem zestawu pojęć funkcjonujących w
obszarze projektowego podejścia do zarządzania, jest nieuwzględnianie
pojęcia programu. Program, zgodnie z podejściem PMI jest to „grupa
powiązanych projektów zarządzanych w skoordynowany sposób, aby umożliwić
osiągnięcie korzyści i zapewnić nadzór nad nimi w sposób niemożliwy do
osiągnięcia przy osobnym zarządzaniu poszczególnymi projektami” [4].
Przykładami programów mogą być uregulowanie biegu Wisły (składające się z
wielu projektów budów tam i regulacji koryta rzeki) czy program budowy
lotniska w okolicach Białej Podlaskiej (zawierający wiele projektów budowy
toru wyścigowego F1, budowy hoteli oraz infrastruktury zapewniającej
działanie całego organizmu). Według definicji Primavery program jest
szczególnym przypadkiem portfela – takie podejście wynika zapewne z
podejścia do implementacji oprogramowania. Uznanie programów za szczególny
przypadek portfeli może spowodować zatarcie cech istotnych dla programów.
Definicja Primavery nie uwzględnia jawnie także możliwości rekurencyjnego,
często spotykanego sposobu definiowania portfeli (chociaż jej nie
wyklucza).
Żeby właściwie zdefiniować pojęcie portfela projektów,
należy zwrócić uwagę na rodzaje organizacji oraz rodzaje realizowanych w
nich projektów. Ważna jest także rola, jaką odgrywają projekty w
funkcjonowaniu organizacji.
W organizacjach zarządzanych projektowo zasadnicza część
prac, w szczególności związanych z realizacją podstawowych zadań
biznesowych, wykonywana jest w projektach. Organizację projektową często
spotyka się w sektorze IT – realizacja projektów wytworzenia czy wdrożeń
aplikacji informatycznych, w sektorze budownictwa – projekty realizacji
kolejnych budów a także w wielu innych obszarach nastawionych na realizację
„dużych usług”. Projekty w takich organizacjach są standardowym sposobem
realizacji ich celów biznesowych.
Organizacje nastawione na rutynowe wykonywanie
rutynowych, niewielkich usług są zwykle zarządzane operacyjnie. Dobrymi przykładami
takich organizacji mogą być urzędy sektora publicznego: ciągła realizacja
procesów kształcenia w szkołach; ciągła realizacja procesów dostarczania
energii w elektrowniach; ciągła realizacja procesów transportowych w
kolejnictwie.
W organizacjach zarządzanych operacyjnie projekty także
są realizowane. Ale celem realizacji projektów nie jest tam (jak w
organizacjach zarządzanych projektowo) realizacja podstawowych celów
biznesowych, tylko wprowadzenie zmiany (ulepszenia) w funkcjonowaniu
organizacji – czyli w sposobie realizacji procesów biznesowych. Dobrymi
przykładami projektów realizowanych w organizacjach zarządzanych
operacyjnie może być wdrożenie systemu informatycznego, wspomagającego
proces dostarczania energii, czy budowa nowej sali gimnastycznej w szkole.
Po wdrożeniu systemu informatycznego procesy biznesowe w firmie
energetycznej zwykle zmieniają się istotnie. Po wybudowaniu sali
gimnastycznej zajęcia z wychowania fizycznego są realizowane w sposób inny
niż wtedy, gdy sali takiej nie było.
Organizacje zarządzane projektowo także mają swoje
procesy działania. Opisaniu procesów realizacji projektów w organizacjach
oraz ich jakości poświęcone są m. in. powstające ostatnio modele
dojrzałości zarządzania projektami w organizacji, z których najbardziej
znane to Capability Maturity Model Integrated (CMMI, [5])
oraz Organizational Project Management Maturity Model (OPM3, [3]).
Istnienie procesów realizacji celów biznesowych jest cechą wspólną
organizacji zarządzanych operacyjnie oraz organizacji zarządzanych
projektowo. Istotną różnicą w roli procesów biznesowych pomiędzy
organizacjami projektowymi a organizacjami operacyjnymi jest ich relacja do
osiągania celów biznesowych. W organizacjach operacyjnych procesy biznesowe
bezpośrednio powodują realizację celów biznesowych. Natomiast w
organizacjach projektowych relacja ta jest pośrednia: procesy
biznesowe sterują realizacją projektów, które z kolei powodują osiągnięcie
celów biznesowych.
Zmiany w procesach biznesowych w obydwu rodzajach
organizacji są wprowadzane poprzez projekty. Na przykład w ComputerLand
S.A., który jest zarządzany projektowo, zmiana polegająca na wdrożeniu
narzędzi do zarządzania portfelami firmy Primavera, została wykonana w
projekcie CSP [1],
w którym głównym architektem rozwiązania był autor niniejszego opracowania.
Rysunek 3. Wpływ zmian na funkcjonowanie
organizacji
A więc istnieją dwa rodzaje projektów:
- Projekty
służące wprowadzeniu zmiany
W organizacjach zarządzanych projektowo oraz w
organizacjach zarządzanych operacyjnie.
- Projekty
służące realizacji celów biznesowych organizacji (projekty biznesowe)
Wyłącznie w organizacjach
zarządzanych projektowo.
Rysunek 4. Funkcje projektów
Podział na projekty służące realizacji zmiany oraz
projekty biznesowe jest względny i zależy od punktu widzenia. Firmy
zarządzane projektowo realizują projekty biznesowe zwykle po to, żeby u
klienta wprowadzić zmianę. Projekt, który w firmie zarządzanej projektowo
jest projektem biznesowym, w firmie, dla której jest on realizowany, służy
realizacji zmiany. Uświadomienie sobie tych różnic w spojrzeniu na projekt
jest konieczne, żeby właściwie zdefiniować pojęcie portfela projektów oraz
aby właściwie określić rodzaje portfeli.
Szczególnie ważne jest, żeby uświadomić sobie, że w
organizacjach zarządzanych projektowo istnieją dwa rodzaje projektów:
biznesowe i służące wprowadzaniu zmiany.
Definicja PMI, wskazująca, że portfel projektów musi być
powiązany z osiąganiem celów strategicznych, o wiele lepiej odzwierciedla
sytuację organizacji zarządzanych operacyjnie niż sytuację w organizacjach
projektowych. Właśnie w organizacjach operacyjnych istnieją (z definicji)
wyłącznie projekty, których celem jest ulepszenie funkcjonowania
organizacji, czyli lepsze osiąganie celów strategicznych. W organizacjach
projektowych znaczna większość projektów – projekty biznesowe – służy po
prostu podtrzymaniu funkcjonowania organizacji. Projekty takie nie są
obejmowane przez definicję PMI. Lepszej realizacji celów strategicznych
służy w nich realizacja usprawniających organizację projektów
wprowadzających zmiany.
Definicja pojęcia „portfel projektów” powinna umożliwiać
łączenie dowolnych komponentów, nie tylko tych związanych z realizacją
zmian i celów strategicznych w organizacjach. Definicja ta powinna
uwzględniać zarówno projekty realizowane w organizacjach zarządzanych
operacyjnie jak i w organizacjach projektowych. W związku z tym za
definicję portfela należy przyjąć następujące sformułowanie:
Dowolny, jednoznacznie
określony, zbiór komponentów projektowych zgrupowany według zasad istotnych
dla wykonującej je organizacji lub jej fragmentu.
Dalszej analizy wymaga podstawowy podział portfeli, w
szczególności w organizacjach projektowych. Struktura organizacyjna takich
organizacji powinna być tak skonstruowana, żeby umożliwić sprawne
zarządzanie realizowanymi projektami, w szczególności biznesowymi. Każda
komórka organizacyjna powinna mieć ściśle określoną rolę w realizacji
projektów, w szczególności musi mieć zdefiniowany zakres odpowiedzialności.
Do podstawowych dobrych zasad zarządzania należy jednoznaczne określenie
odpowiedzialności za przedmiot zarządzania. Każdy projekt musi więc mieć
jednoznacznie wskazaną komórkę realizacyjną bezpośrednio odpowiedzialną za
jego realizację. Relacja odpowiedzialności za projekty wyznacza pojęcie portfela
głównego: jest to portfel, dla którego jednoznacznie określono
strukturę zarządzania. Portfele główne są uporządkowane hierarchicznie –
każdy komponent projektowy należy do dokładnie jednego bezpośrednio
nadrzędnego portfela głównego. Właściwa zależność przyczynowo-skutkowa
powinna być następująca: dla dobrze wyodrębnionego portfela głównego
określa się strukturę organizacyjną odpowiedzialną za jego realizację, a
nie na odwrót. Poszukiwanie portfela projektów, którym mogłaby zarządzać
dana komórka organizacyjna zwykle prowadzi do nieefektywności w zarządzaniu
ze względu na nieuzasadnioną biznesowo zawartość portfela głównego.
Rysunek 5. Struktura organizacji projektowej a
portfele główne
Poza portfelami głównymi organizacje – projektowe oraz
operacyjne – często tworzą portfele pomocnicze. Są to zbiory
komponentów tworzonych zwykle na potrzeby analityczne. Jeśli organizacja
chce dowiedzieć się, jak sprawnie realizowane są projekty w danej
technologii – tworzy portfele odpowiadające poszczególnym technologiom.
Jeśli ważne jest, jak punktualnie realizowane są projekty o budżecie
przekraczającym pewną wartość graniczną – tworzy pomocniczy portfel
projektów zawierających tylko takie projekty.
Portfele pomocnicze – w przeciwieństwie do portfeli
głównych – nie muszą i zwykle nie są wzajemnie rozłączne. Portfele takie
nie muszą też mieć jednoznacznie określonej odpowiedzialności za ich
realizację.
Zarządzanie portfelami, zgodnie z PMI [4],
jest to „scentralizowane zarządzanie jednym lub większą liczbą portfeli i
zawiera identyfikację, priorytetyzację, zatwierdzanie, zarządzanie i
kontrolowanie projektów, programów i innych prac w celu osiągnięcia
określonych strategicznych celów biznesowych.” Definicja wymaga
doprecyzowania. Druga część definicji („...projektów, programów i innych
prac...”) może sugerować, że wszystkie działania związane z zarządzaniem
portfelami projektów jest nastawiona na ich składowe. Ale użycie
sformułowania „zawiera” zamiast „składa się z” sugeruje, że wskazane
działania nie wyczerpują obszaru zarządzania portfelami. Tak jest w
istocie. Sprawne zarządzanie portfelami wymaga nie tylko działań
nastawionych na komponenty ale także wykonywania działań zarządczych
nastawionych na portfel jako całość. Przykładem takich działań może być
koordynacja czasowa czynności nastawionych na komponenty (kiedy jest
planowane wykonanie identyfikacji) czy też zarządzanie zasobami ludzkimi na
poziomie portfela (kto wejdzie w skład ciała zarządzającego portfelem). Są
to działania zupełnie innego rodzaju. Działania nastawione na komponenty są
to „działania kierownicze” w stosunku do tych komponentów, zaś działania
nastawione na portfel są to „działania centralne” zarządzania portfelem.
Zarządzanie portfelami ma dwa poziomy. Pierwszy z nich
to poziom organizacji. Na tym poziomie realizowane są działania i
podejmowane są decyzje dotyczące całego zbioru portfeli – na przykład
dotyczące zestawu realizowanych portfeli, dystrybucja środków na
poszczególne portfele, ustalanie składu zespołów zarządzających
poszczególnymi portfelami. Ten poziom zarządzania jest realizowany
bezpośrednio przez ścisłe kierownictwo organizacji. Drugi poziom to
działania wykonywane przez zespoły zarządzające portfelami. Działania te
dzielą się z kolei na dwie grupy: działania i decyzje odnoszące się do
portfeli jako całości – poziom portfela. Przykładem działania z tego
obszaru jest określenie harmonogramu działań dotyczących całego portfela.
Trzeci obszar zarządzania portfelami to poziom komponentów. Na tym
poziomie podejmowane są decyzje dotyczące bezpośrednio komponentów – na
przykład dystrybucja środków (zasoby, finanse) pomiędzy komponenty w ramach
decyzji podjętych na poziomie organizacji.
Rysunek 6. Poziomy zarządzania portfelowego
W związku z tym definicja zarządzania portfelami powinna
być uzupełniona. W rzeczywistości jest to „scentralizowane zarządzanie
jednym lub większą liczbą portfeli składające się z identyfikacji,
priorytetyzacji, zatwierdzania, zarządzania i kontrolowania projektów,
programów i innych prac oraz czynności zarządczych odnoszących się do
portfela jako całości w celu osiągnięcia określonych celów
biznesowych.”
Podstawowym zadaniami zarządu organizacji w zakresie
zarządzania portfelami są:
- Określenie
zasad tworzenia i kończenia portfeli głównych,
- Określenie
zakresu portfeli głównych,
- Określenie
celów biznesowych dla portfeli głównych,
- Powoływanie
oraz usuwanie portfeli,
- Określenie
zasobów finansowych przydzielanych do poszczególnych portfeli
- Określenie
zasad przemieszczania zasobów ludzkich pomiędzy portfelami oraz
podejmowanie decyzji dotyczących tych przemieszczeń
- Określenie
głównych wytycznych dotyczących tworzenia harmonogramów zarządzania
portfelami,
- Określenie
wytycznych dotyczących pozostałych obszarów zarządzania portfelami,
- Bezpośrednie
zarządzania centralnym portfelem projektów
Portfel centralny – portfel
główny składający się z projektów realizowanych na rzecz całej organizacji,
zwykle mający na celu usprawnienie lub podtrzymanie jej działania.
- Tworzenie
i analiza portfeli pomocniczych,
Portfel pomocniczy – dowolny
zbiór projektów i programów nie będący portfelem głównym. Portfele
pomocnicze tworzy się zwykle w celu analizy i nadzoru nad określonymi
wyznacznikami projektów (np. technologia produkcyjna, osoba kierująca,
lokalizacja realizacji projektu). Portfele pomocnicze nie są rozłączne
między sobą. Ponieważ każdy komponent realizowany w organizacji musi
należeć do dokładnie jednego portfela głównego, portfele pomocnicze
budowane są nad portfelami głównymi.
W ramach zarządzania portfelem jako całością odbywa się:
- Określenie
zasad tworzenia oraz kończenia składowych portfela,
- Agregacja
i analiza danych dotyczących składowych,
- Postulowanie
zmian dotyczących zakresu portfela,
- Określanie
harmonogramu prac zarządzania portfelem,
- Zarządzanie
ryzykiem na poziomie portfela,
- Zarządzanie
zasobami zespołu zarządzającego portfelem,
- Zapewnienie
puli zasobów koniecznej do realizacji komponentów,
- Tworzenie
i analiza portfeli pomocniczych.
Zadaniami zespołu zarządzającego portfelem w zakresie
zarządzania składowymi są:
- Zatwierdzanie
składowych na poziomie biznesowym,
- Zatwierdzanie
składowych na poziomie operacyjnym (plan komponentu).
- Określanie
celów biznesowych do zrealizowania przez komponenty,
- Przydział
i koordynacja zasobów – finansowych i ludzkich – pomiędzy komponentami,
- Określenie
harmonogramu raportowania i przyjmowanie raportów,
- Określanie
podstawowych wytycznych w pozostałych obszarach zarządzania.
Komponent projektowy
|
Portfel, program, projekt lub inna praca wchodząca w
skład portfela.
|
Organizacja operacyjna
|
Organizacja, w której cele biznesowe są osiągane
poprzez realizację powtarzalnych, standardowych procesów nie związanych z
realizacją projektów.
|
Organizacja projektowa
|
Organizacja, w której cele biznesowe są osiągane
poprzez realizację projektów.
|
Portfel
|
Dowolny, jednoznacznie określony, zbiór komponentów
projektowych zgrupowany według zasad istotnych dla wykonującej je
organizacji lub jej fragmentu.
|
Portfel główny
|
Portfel, dla którego jednoznacznie określono strukturę
zarządzania. Portfele główne są uporządkowane hierarchicznie – każdy
komponent projektowy należy do dokładnie jednego bezpośrednio nadrzędnego
portfela głównego.
W organizacjach zarządzanych projektowo hierarchia
portfeli głównych zwykle odpowiada strukturze zarządzania organizacją.
|
Portfel pomocniczy
|
Portfel nie będący portfelem głównym. Portfele
pomocnicze tworzy się zwykle na potrzeby analityczne.
|
Zarządzanie portfelami
|
|
1. Gasik,
S. Plan projektu Centralny System Planowania i Kontroli Projektow,
ComputerLand SA, Warszawa 2005, (dokument wewnętrzny).
2. Primavera, Dokumentacja systemu
Primavera Portfolio Analysis, Primavera Systems Inc, Bala Cynwyd, 2005
3. Project Management Institute,
Organizational Project Management Maturity Model, PMI, Newton Square, 2004
4. Project Management Institute,
Project Portfolio Management Standard, PMI, Newto Square, USA, 2004.
5. Software Engineering Institute,
Capability Maturity Model Integration, CMU SEI, Pittsburg, 2002
6. Ward, J., Griffiths, P.
Strategic Planning for Information Systems, 2nd Edition, John Wiley
&Sons, Chchester, N. York, Brisbane, Toronto, Singapore, 1996
|