Wprowadzenie. 1
BS 6079. 1
CMMISM.. 3
ICB. 4
ISO 10006. 5
P2M... 7
PMBOK® Guide. 8
Prince 2®. 9
Podsumowanie. 11
Literatura.. 12
Tematyka przedstawiona w
niniejszym artykule jest streszczeniem jednego z rozdziałów większego
opracowania poświęconego zarządzaniu wiedzą o projektach (Gasik, 2010).
Zarządzanie projektami od
kilkudziesięciu lat przeżywa fazę coraz bardziej intensywnego rozwoju, co
jest połączone z rozwojem wiedzy o tym sposobie zarządzania. Istnieją
czasopisma o globalnym lub lokalnym zasięgu poświęcone zarządzaniu
projektami. Pisane są książki zawierające coraz bardziej wyspecjalizowaną
wiedzę – także w języku polskim powstało ich co najmniej kilkadziesiąt.
Szczególnym rodzajem publikacji są te, które starają się zawrzeć – a raczej
uporządkować – wiedzę potrzebną do zarządzania projektami.
Publikacje takie formułują
swoje główne cele na różne sposoby. Niektóre z nich, jak PMBoK® Guide, przedstawiają całość struktury wiedzy o
zarządzaniu projektami. Inne starają się opisać metodykę zarządzania
pojedynczym projektem – tu przykładem może być Prince 2® albo japoński,
uznawany dość powszechnie za najbardziej zaawansowany, standard P2M.
Jeszcze inne patrzą na zarządzanie projektem jako na zestaw umiejętności,
które powinien mieć ich kierownik – wtedy mamy do czynienia ze standardem
kompetencji, przykładem może być publikacja ICB IPMA. Są wydawnictwa, które
jawnie definiują się jako standardy, czyli dokumenty będące podstawą do
oceniania czy coś jest wykonywane dobrze czy źle – do tej klasy należy
norma ISO 10006. Omówimy także brytyjską normę BS 6079. Kolejna kategoria
to dokumenty, które opisują projekty z punktu widzenia procesów
realizowanych w organizacji i sposobów ich doskonalenia – są to modele
dojrzałości projektowej, przykładem jest tu CMMISM. Do
wszystkich tych wydawnictw – proszę purystów metodycznych, żeby nie mieli
mi tego za złe – będę stosował nazwę „standard”.
Krótka historia
BS 6079 jest standardem zarządzania
projektami.
British Standard Institution
najdłużej spośród wszystkich organizacji prowadzi prace standaryzacyjne w
obszarze zarządzania projektami. W 1968 BSI opublikował standard opisujący
podstawowe pojęcia dotyczące analizy budowy harmonogramu projektu (tzw.
„technik sieciowych”) oznaczony jako BS 4335. Po rozlicznych modyfikacjach,
zmianach nazw i ulepszeniach aktualnie standard nazywa się BS 6079,
składająca się z czterech tomów, z których najważniejszy jest pierwszy –
przewodnik po zarządzaniu projektami, którym się zajmiemy. Inne tomy to
glosariusz pojęć, opis procesu zarządzania ryzykiem oraz opis zarządzania
projektami w sektorze budowlanym.
Co dokument zawiera?
BS 6079 najpierw opisuje różne sposoby
organizacji przedsiębiorstwa: organizację funkcjonalną, macierzową i
nastawioną na projekty. Ze względu na to, że projekty są narzędziem
wdrażania zmian w organizacjach, w części tej opisywane są także sposoby
realizacji projektów z punktu widzenia wprowadzanych w przedsiębiorstwie
zmian (np. psychologia i polityka zmiany).
Część poświęcona procesowi zarządzania
projektem opisuje proces planowania, jego główny produkt – plan projektu
oraz proces nadzorowania projektu. Głównymi częściami procesu planowania są
budowa Struktury Podziału Pracy (SPP) oraz tworzenie harmonogramu razem z
podejmowaniem ustaleń dotyczących zasobów koniecznych do jego realizacji.
Poza procesami głównymi istnieją procesy wspomagające – zapewnienie jakości
(odnoszące się m. in. do zagadnień zdrowia i bezpieczeństwa), zarządzanie
konfiguracją, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie zaopatrzeniem, zarządzanie
finansami, mierzenie wartości wypracowanej (EVA). Wyróżnionym procesem,
mającym szczególne znaczenie dla realizacji projektu, jest rozwój personelu
projektu. Głównymi zadaniami wykonywanymi w trakcie realizacji projektu są
raportowanie, monitorowanie postępu, nadzorowanie, motywowanie właścicieli
zadań oraz negocjacje.
Czym ten dokument różni się od
innych?
BS 6079 wyróżnia się spośród innych
standardów sposobem szerokiego określenia cyklu życia projektu. Projekt
rozpoczyna się od fazy pomysłu, kiedy zainteresowane osoby szukają sposobów
na usprawnienie działania organizacji. Następnie wykonywane są fazy
spotykane w innych standardach, z których ważniejsze to analiza
wykonalności, zatwierdzenie projektu, realizacja prac. Ale integralnymi
częściami cyklu są także przekazanie produktu projektu do wykorzystania,
faza działania produktu oraz faza zakończenia projektu, rozumiana jako
wycofanie produktu z użytku. Przy tak zdefiniowanej strukturze cyklu życia
łatwiej jest, w fazie oceny wykonalności, ocenić planowany efekt finansowy
projektu. Zwykle od osób proponujących projekty wymaga się przedstawienia
szacunków jego pełnego efektu finansowego, a nie tylko prac powodujących
wykonanie produktu. Ale perspektywa taka jest charakterystyczna dla
projektów inwestycyjnych. Dla projektów komercyjnych, realizowanych na
potrzeby firm zewnętrznych, projekty kończą się, gdy klient odbierze
produkty projektu i ureguluje związane z tym płatności. Chociaż, zgodnie z
BS 6079, dla niektórych projektów komercyjnych można uwzględnić także fazę
utrzymania produktu, kiedy wykonawca świadczy klientom odpłatne usługi
utrzymaniowe.
BS 6079 zawiera także rozważania
dotyczące wprowadzania zmian w organizacjach. Zalecenia te, dotyczące m.
in. polityki i psychologii, są formułowane w odniesieniu do zmian struktur
organizacyjnych. Wydaje się, że zalecenia te mogą także być stosowane do
innych rodzajów zmian, na przykład zmian procesów pracy.
Spośród bardziej szczegółowych zagadnień
w BS 6079 wyróżnia się podejście do relacji pomiędzy kierownikiem projektu
a osobami odpowiedzialnymi za zadania. Relacje te mają charakter
kontraktów. Takie podejście jest bardziej właściwe dla projektów
realizowanych zewnętrznymi zasobami. Stosowanie takiego podejścia dla zadań
wykonywanych przez członków pochodzących z organizacji odpowiedzialnej za
całość projektu może sprzyjać dezintegracji zespołu projektu – „jestem
odpowiedzialny tylko za swoje prace, żadnych innych zobowiązań nie
podpisywałem”. BS 6069 jest jednym z nielicznych standardów, które
poświęcają uwagę zagadnieniom związanym ze zdrowiem i bezpieczeństwem w
środowisku projektów.
Krótka historia
CMMISM jest modelem dojrzałości
organizacji w zakresie zarządzania projektami.
W późnych latach 80 XX. wieku
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poszukiwał sposobu oceny firm
zgłaszających się do realizacji projektów informatycznych w ramach
kontraktów rządowych. W roku 1991 zespół pracujący w Software Engineering Institute Carnegie Mellon University opracował pierwszą wersję Capability Maturity Model
(CMM®), służącego ocenie potencjalnych kontraktorów Departamentu Obrony.
Następnikiem CMM® jest Capability Maturity
Model® Integrated (CMMISM) opracowany także w Software Engineering Institute Carnegie
Mellon University. Do publikacji w roku 2002 przeznaczono wersję
1.1. Aktualny model CMMISM, ma oznaczenie wersji 1.3 i dotyczy projektów
wytwarzających produkty niezależnie od sektora zastosowania.
Co
dokument zawiera?
CMM® używa pięciostopniowej
skali do oceny dojrzałości organizacji. Poziomy te to: Początkowy (ad hoc,
chaotyczny, Powtarzalny (w projektach świadomie powtarza się takie same
działania), Zdefiniowany (firma ma zdefiniowany, obowiązujący sposób
realizacji projektów), Zarządzany ilościowo (pozwalający przewidzieć
parametry wyjściowe projektów, na przykład czas, na podstawie parametrów
wejściowych, na przykład liczba punktów funkcyjnych), Optymalizujący (firma
w sposób świadomy ciągle poprawia miary swoich procesów). Oceniane mogą być
także osobno możliwości firmy w zakresie realizacji poszczególnych procesów
– tu taj stosowana jest skala czteropoziomowa: Poziom Niekompletny to taki,
w którym proces nie jest wykonywany, poziom Wykonywany to taki, w którym
jesteśmy pewni, że proces jest w całości wykonywany, poziom Zarządzany to
ten, w którym proces jest planowany i wykonywany zgodnie z planem, zaś
poziom Zdefiniowany to ten, w którym firma ma określony dany proces a jego
wykonywanie może się przyczynić do usprawnień.
CMMISM opisuje
cztery grupy procesów: Zarządzanie projektami, Zarządzanie procesami,
Inżynieria oraz Wsparcie.
Zarządzanie projektami, są to
te obszary, które są bezpośrednio związane z zarządzaniem projektami –
Planowanie projektu, Monitorowanie i sterowanie projektem, Zarządzanie
uzgodnieniami z dostawcami, Zintegrowane zarządzanie projektami,
Zarządzanie ryzykiem oraz Ilościowe zarządzanie projektem.
Zarządzanie procesami są to
obszary zawierające procesy realizowane w organizacji, konieczne do
właściwej realizacji projektów. Obszarami tymi są: Definiowanie procesów
firmy, Nastawienie firmy na procesy (czyli ich usprawnianie definiowane
jakościowo), Szkolenia firmowe, Wydajność procesów (czyli ich usprawnienia
definiowane z wykorzystaniem kryteriów ilościowych) oraz Zarządzanie
efektywnością organizacji (monitorowanie efektywności i wprowadzanie do
procesów nowych rozwiązań).
Inżynieria – uogólnione
(abstrakcyjne) obszary procesów związanych z wytwarzaniem produktów.
Obszarami tymi są Opracowanie wymagań (koncentruje się na sposobie
zdefiniowania wymagania), Zarządzanie wymaganiami (kontrolujący zmienność
wymagań), Rozwiązania techniczne (tworzenie składowych produktu),
Integracja produktu, Weryfikacja (sprawdzanie, czy wytworzono produkt
zgodny ze specyfikacjami) oraz Walidacja (sprawdzenie, czy wytworzono
produkt przydatny do wykorzystania w docelowym środowisku).
Wsparcie jest to kategoria
obszarów wspomagających realizowanie procesów z wszystkich trzech wcześniej
wymienionych kategorii obszarów. Do tej kategorii obszarów zaliczane są
Zarządzanie konfiguracją, Zapewnienie jakości produktu i procesu, Pomiary i
ich analiza, Analiza (problemów) i podejmowanie decyzji, Analiza przyczyn
(problemów) i usprawnianie (procesów).
Czym ten dokument różni się
od innych?
Różnice pomiędzy CMMISM
a innymi opisywanymi tu standardami wynikają w dużej części z głównego celu
opracowania modelu: ocena i ulepszanie procesów zarządzania projektami w
organizacji.
Jakość, a w szczególności
ulepszanie sposobu realizacji projektów, jest celem i wszechobecnym tematem
modelu CMMISM. Spośród dwudziestu dwóch procesów co najmniej
siedem – a więc prawie jedna trzecia – może być zaliczona do obszaru
zarządzania jakością. Takie wysycenie zagadnieniami związanymi z jakością
pozwala stwierdzić, że uzyskanie jakości procesu i produktu projektu jest
jednym z głównych celów modelu CMMISM i wyróżnia go spośród
trzech rozważanych standardów.
Charakterystyczną cechą CMMISM
jest też wspólna własność projektu przez wszystkich interesariuszy. Źródłem
wymagań dla projektu może być każdy udziałowiec projektu. Użytkownik nie
zawsze jest w stanie sformułować wymagania. Zauważmy, że istnieją projekty,
w których głównym autorem wymagań nie są ani klienci
ani wykonawcy – w projektach realizowanych ze względu na konieczność
dostosowania organizacji do uregulowań prawnych źródłem wymagań
(przynajmniej wysokopoziomowych) zwykle jest zewnętrzny względem projektu
ustawodawca.
W kontekście prowadzenia
projektów występują trzy obszary działania. Pierwszy z nich to
funkcjonowanie firmy realizującej projekt. Organizacja ta nadzoruje czy też
steruje realizacja projektu. Drugi obszar to samo zarządzanie projektem –
do tej części zalicza się zwykle zarządzanie jakością, budżetem, czasem
itp. Trzeci obszar to wytwarzanie produktów. Standardowe spojrzenie na
zarządzanie projektami koncentruje się wyłącznie na środkowym obszarze,
czyli na „właściwym zarządzaniu projektami”. Jednakże trzy te obszary są ze
sobą nierozerwalnie powiązane. Model CMMISM stara się objąć
swoim zasięgiem także funkcjonowanie firmy – w części dotyczącej środowiska
realizacji projektów – oraz techniczny proces wytwarzania produktu.
Uzasadnia to dodanie do nazwy modelu literki „I” wskazującej na wysoki
poziom zintegrowania modelu.
Krótka historia
ICB jest standardem kompetencji
kierowników projektów – jego głównym celem jest dostarczenie wytycznych
koniecznych do oceny kompetencji kierowników projektów.
W 1986 roku w Association of Project Managers
(APM) w Wielkiej Brytanii powstała Grupy Standardów Zawodowych
(Professional Standard Group, PSG). Prace tego
zespołu doprowadziły do opublikowania zarysu kompendium wiedzy o
zarządzaniu projektami w 1992 roku. Na podstawie tego kompendium tej
strukturze wzorowana była pierwsza wersja opisu podstawowych kompetencji
kierowników projektów wydana przez IPMA (do której należało APM) w 1998
roku. Aktualnie obowiązuje wersja trzecia ICB wydana w roku 2006.
Co
dokument zawiera?
IPMA ICB jest standardem
kompetencji kierowników projektów (także kierowników programów i portfeli).
W związku z tym duża część dokumentu poświęcona jest wymaganiom dotyczącym
certyfikowanych osób oraz procesowi certyfikacji. Sposób zarządzania
projektami zalecany przez IPMA ICB wynika z opisu wymaganych kompetencji.
Kompetencje kierowników
projektów w IPMA ICB są dzielone na trzy grupy: kontekstowe, behawioralne i
techniczne. Wiedza o zarządzaniu projektami zawiera się głównie w ogólnym
opisie elementów kompetencji oraz opisie procesów związanych z tymi
elementami kompetencji.
Opis każdego obszaru
kompetencji składa się z opisu ogólnego oraz możliwych kroków procesu,
realizujących zadania danego obszaru. Ponadto, ponieważ ICB stanowi
podstawę do czteropoziomowej oceny kompetencji, w każdym obszarze określono
kompetencje dla każdego z czterech poziomów zaawansowania kierowników
projektów.
Kompetencje
techniczne dotyczą podstawowych działań w zakresie zarządzania projektami. ICB
wyróżnia 20 obszarów kompetencji technicznych. Niektóre z nich dotyczą
poszczególnych faz – np. Rozpoczęcie projektu i Zamknięcie projektu.
Definiując projekt należy uwzględnić obszary takie jak Sukces projektu,
Interesariusze oraz Wymagania.
Standardowymi, często spotykanymi w innych dokumentach, obszarami są
Zakres i produkty, Zarządzanie kosztami i finansami (dodano obszar
finansowania projektu), Zarządzanie ryzykiem i okazjami, Jakość, Czas i
fazy projektu, Zaopatrzenie i kontrakty. ICB każe także zarządzać Zasobami,
Informacjami i dokumentacją oraz Komunikacją. Do różnych poziomów
organizowania projektów odnoszą się obszary Struktury projektowe,
Organizacja oraz Praca grupowa. Postęp prac powinien być Raportowany i
kontrolowany, w projektach zdarzają się Problemy, z których mogą wynikać
Zmiany.
Kompetencje behawioralne
dotyczą kształtujących się w czasie realizacji projektu relacji między
ludźmi. W obszarze tym wyróżnia się 15 obszarów składowych, na przykład
Przywództwo, Zaangażowanie i motywacja, Samokontrola i Asertywność,
umiejętność Redukcji napięcia. Kierownik projektu powinien się także
cechować Otwartością, Kreatywnością, Nastawieniem na wynik oraz
Skutecznością, żeby wymienić niektóre tylko jego cechy wymagane przez ICB.
Kompetencje kontekstowe dotyczą
sposobu oddziaływania zespołu projektu i środowiska organizacyjnego. W tej
grupie istnieje 11 obszarów. Kierownik projektu powinien współpracować z
organizacją realizującą projekt, kierownictwem programu i portfela (jeśli
są realizowane). Powinien być kompetentny w zakresie wytwarzania produktu
projektu. Powinien mieć także wiedzę o zagadnieniach związanych ze zdrowiem
i bezpieczeństwem oraz regulacjami prawnymi, żeby wymienić tylko niektóre
kompetencje kontekstowe wymagane przez ICB.
Czym ten dokument różni się
od innych?
IPMA, inaczej niż inne
organizacje (np. PMI), przyjęło podejście, w którym wiedza o zarządzaniu
projektami jest opisana w tym samym dokumencie, w którym opisany jest także
proces certyfikacji. IPMA ICB pokrywa zapewne największy zestaw tematów
związanych z zarządzaniem projektami – jest ich 46. Liczba tematów jest
równoważona przez ich dość ogólny opis, zwykle nieprzekraczający dwóch
stron tekstu. Niektóre funkcje uważane zwykle za osobne obszary (np.
zarządzanie konfiguracją) zostały zredukowane do pojedynczych akapitów;
inne, na przykład „Zmiany” zostały wyodrębnione jako osobne elementy wiedzy
– obydwie te funkcje często uważa się za składowe jednego obszaru,
zarządzania integralnością projektu. W większości obszarów o wiedzy można
mówić, że jest sygnalizowana, a nie opisywana. W ten sposób traktowana jest
przede wszystkim wiedza procesualna, opisująca możliwe procesy realizacji
projektów. Wynika to z roli dokumentu – kompetencja kierownika projektu
może być realizowana poprzez różne sposoby wykonywania określonych funkcji;
IPMA ICB nie narzuca określonych technik.
IPMA ICB bardzo dużo uwagi
poświęca zagadnieniom związanym z cechami osobowościowymi koniecznymi do
kierowania projektami. Średni zespół z doskonałym kierownikiem prawdopodobnie
będzie miał większą szansę na odniesienie sukcesu niż dobry zespół ze
słabym kierownikiem.
Elementami kontekstu projektu,
którym inne omawiane standardy nie poświęcają zbyt wiele (lub wcale) uwagi
są zagadnienia związane z ze zdrowiem, bezpieczeństwem i ochroną
środowiska. Zagadnienia te w niektórych projektach mają znaczny wpływ na
sposób realizacji projektu – przykładem mogą być projekty budowlane czy
wojskowe. Innym elementem, nieopisywanym jawnie w żadnym innym standardzie,
a wyodrębnionym jako osobne zagadnienie w IPMA ICB, są zagadnienia prawne –
prawo i inne obowiązujące regulacje wywierają znaczny wpływ na projekty.
Wielu kierowników spędza dużo czasu walcząc z regulacjami prawnymi – na
przykład uruchamianie projektów unijnych wymaga takiej znajomości
uregulowań, że w Polsce wyodrębniła się osobna grupa doradców świadczących
usługi dokładnie w tym zakresie.
Krótka historia
ISO 10006 jest standardem
zarządzania jakością w projektach. Standard ISO 10006 Systemy zarządzania
jakością – Wytyczne do zarządzania jakością w projektach został
opublikowany po raz pierwszy przez ISO w 1997 roku w postaci zbliżonej do
aktualnej. Następne wydanie zostało opublikowane w roku 2003 i zawierało
zmiany o charakterze technicznym. Krajowe organizacje normalizacyjne
publikują przetłumaczone wydania tego standardu. W Polsce dostępny jest
standard PN-ISO 10006, wydany w 2005 roku.
Aktualnie ISO planuje
utworzenie światowego standardu zarządzania projektami ISO 21500, który
zastąpi standard ISO 10006. Według aktualnego (ale nie pierwszego) planu
jego publikacja jest przewidywana na drugą połowę 2012 roku. Porównanie
pierwszej opublikowanej wersji roboczej ISO 21500 i PMBoK®
Guide (Gasik, 2011) pokazuje, że standard ISO 21500 jest oparty na PMBoK® Guide.
Co dokument zawiera?
Norma ISO 10006 zawiera ogólne
wytyczne dotyczące jakości w projektach i prezentuje podejście typu TQM:
wszystkie procesy realizacji projektu wpływają na jakość projektu i jego
produktów. Z takiego podejścia wynika, że wszystkie procesy realizacji
projektu są przedmiotem tej normy.
Dokument opisuje ogólne
właściwości systemu zarządzania jakością w przedsięwzięciach,
odpowiedzialność kierownictwa, zarządzanie zasobami, realizację wyrobu oraz
pomiary, analizę i doskonalenie. Podstawą jakości jest właściwa
organizacja, zaangażowanie kierownictwa, a przede wszystkim procesy,
zorganizowane w sprawnie działający system – standard większą część swego
niewielkiego rozmiaru poświęca właśnie procesom zarządzania projektami.
Poza procesami składnikami systemu są orientacja na klienta, przywództwo,
zaangażowanie ludzi, ciągłe doskonalenie, podejmowanie decyzji oraz
wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami. Aby kontrolować postęp w
osiąganiu celów należy organizować przeglądy projektu. Zorganizowane
powinno być zarządzanie zasobami, czyli personelem, wyposażeniem,
finansami, urządzeniami czy informacjami. Norma zwraca uwagę na procesy
dotyczące personelu, związane ze strukturą organizacyjną oraz tworzeniem i
utrzymaniem właściwej atmosfery współpracy. To, co w innych standardach
nazywa się zarządzaniem integralnością procesów, w normie ISO 10006 jest
nazywane zarządzaniem interakcjami (pomiędzy procesami). Procesy te
obejmują także rozpoczynanie i kończenie projektów oraz zarządzanie zmianą.
Procesy dotyczące zakresu obejmują opisanie wyrobu, jego właściwości oraz
sposoby ich pomiaru i oceny, a także definiowanie i nadzorowanie
działań koniecznych do wykonania wyrobu. Norma zawiera procesy z obszarów
zarządzania czasem, zarządzania kosztami, zarządzania ryzykiem, zarządzania
zakupami. Osobna sekcja opisuje procesy dotyczące doskonalenia – pomiary i
analizy oraz działania korygujące, zapobiegawcze i zapobiegające stratom.
Czym ten dokument różni się
od innych?
Normę ISO 10006 można uznać za
bardzo wysokopoziomowy dokument systematyzujący procesy zarządzania
projektami.
Zakres normy ISO 10006 można
uznać za kanoniczny zakres zarządzania projektami. Jeśli ktoś chce poznać
samo jądro dziedziny zarządzania projektami, to można mu polecić właśnie tę
normę. Pewnym dodatkiem do podstawowego zestawu procesów są opisywane w
normie procesy związane z pomiarami, analizą i doskonaleniem procesów
zarządzania projektami. Norma nakazuje także ustanowienie w projekcie roli
odpowiedzialnej za jakość i jej ciągłą poprawę. Ciekawe jest także
wskazanie, że sukces projektu jest uwarunkowany nie tylko spełnieniem celów
jego bezpośredniego klienta, ale i innych zainteresowanych podmiotów
(chociaż wymagania klienta mają pierwszeństwo przed wymaganiami innych
stron). Norma ISO 10006 jako jeden z pierwszych standardów uwzględnia
czynniki społecznościowe w zarządzaniu projektami: zaleca się uwzględnianie
powiązań interpersonalnych przy kompletowaniu zespołu projektu. Norma mocno
akcentuje konieczność systemowego zarządzania projektami – czyli takiego
podejścia, w którym wszystkie procesy ze sobą współpracują i są wspólnie
nadzorowane i sterowane. Głównym narzędziem służącym kontrolowaniu
zgodności z planem postępu prac są przeglądy projektów, w ramach których
między innymi ocenia się skuteczność realizowanych procesów. Oryginalnym
zaleceniem normy jest zalecenie wewnątrzprojektowej
funkcjonalnej lub macierzowej struktury organizacyjnej – zwykle uważa się,
że cechy te dotyczą organizacji wykonującej projekt, a nie samego projektu.
Krótka historia
P2M jest metodyką zarządzania
projektami. Japoński Przewodnik po zarządzaniu projektami i programami
innowacji przedsiębiorstw (P2M) został opracowany na zlecenie japońskiego
Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu. Prace były wykonywane przez
Japońskie Forum Zarządzania Projektami (Japan
Project Management Forum), będące częścią Stowarzyszenia Rozwoju
Inżynierii (Engineering Advancement Association of
Japan, ENAA). Aktualnie dokument jest własnością Stowarzyszenia
Zarządzania Projektami Japonii (Project
Management Association of Japan). Pierwszy
tom standardu, zawierający ogólne informacje o projektach oraz programach,
ukazał się po raz pierwszy w roku 2001. Następne wersje, zawierające
niewielkie zmiany, ukazywały się do roku 2005.
Co
dokument zawiera?
P2M składa się z czterech
głównych części: Wprowadzenia, Zarządzania projektami, Zarządzania
programami (pozostająca poza zakresem naszych rozważań) oraz Szczegółowych
wzorców zarządzania, czyli opisu procesów zarządzania projektami z poszczególnych
obszarów wiedzy.
Projekt według P2M jest to
„biznes tworzący wartość”. Najważniejszymi składowymi zarządzania projektem
są podejście systemowe, cykl życia projektu, platforma współpracy projektu
(tzw. „ba”), interesariusze projektu oraz wykorzystanie umiejętności
zarządczych.
Zarządzanie strategią projektu,
pierwszy szczegółowy proces metodyki to włączanie projektu w tworzenie
wartości korporacji. Zarządzanie finansami projektu ma na celu utworzenie
struktury dostarczającej fundusze na potrzeby realizacji projektu.
Systemowe zarządzanie projektem jest to podejście do rozwiązywania
problemów oparte na pojęciu systemu, obejmującego całość zagadnienia,
uwzględniające obiekty i cele jako jeden system mający wewnętrzne,
strukturalne powiązania. Zarządzanie organizacją projektu jest to
zarządzanie wspólnym udziałem w projekcie wielu osób, zespołów, działów
organizacji, korporacji, grup itp. mających na celu wspólny cel – sukces
projektu. Następny proces szczegółowy to Zarządzanie celami projektu. Proces
ten obejmuje szczegółowe procesy zarządcze, w innych standardach uważane za
samodzielne procesy: zarządzanie cyklem życia projektu, zarządzanie
zakresem, zarządzanie czasem, zarządzanie kosztami, zarządzanie jakością,
zarządzanie wartością wypracowaną, zarządzanie raportowaniem i zmianami,
zarządzanie wytwarzaniem produktu. Osobnym procesem szczegółowym jest
Zarządzanie zasobami projektu, czyli materiałami, usługami dostarczanymi
spoza projektu, ludźmi, wiedzą, informacją oraz finansami. Szczegółowy proces
Zarządzania ryzykiem przebiega w sposób zbliżony do nakazywanego przez inne
standardy. P2M wyróżnia osobny proces Zarządzania technologiami
informacyjnymi projektu, bez których nie jest możliwa realizacja prawie
żadnego współcześnie realizowanego projektu. Z procesów Zarządzania
technologiami informacyjnymi korzysta obszar Zarządzania komunikacją
projektu, którego celami są przekazywanie idei istniejących w projekcie
oraz rozumienie sytuacji i problemów z uwzględnianiem różnic pomiędzy
pomysłami członków zespołu oraz różnic międzykulturowych pomiędzy nimi.
Kolejny proces to Zarządzanie relacjami projektu z interesariuszami. Proces
Zarządzania wartością projektu obejmuje obieg wartości w projekcie, w
których zasoby takie jak doświadczenie i wiedza (najważniejszy zasób
każdego projektu) są przekształcane w wartości oczekiwane przez klienta.
Czym ten dokument różni się
od innych?
Metodyka P2M w oryginalny
sposób patrzy na zarządzanie projektami. Dla mnie najważniejszą zmianą jest
przedefiniowanie roli kierownika projektu: jego rola nie jest statyczna,
czyli trzymanie się zapisów planu projektu. Kierownik projektu ma określony
cel, jego zadaniem jest zrobienie w każdym momencie wszystkiego, żeby ten
cel osiągnięć. Jaka jest więc rola planu projektu? Jest on przede wszystkim
świadectwem dokładnego przemyślenia projektu i jego środowiska.
To, co dotychczas było uważane
za główne obszary wiedzy: zarządzanie harmonogramem, jakością czy
raportowaniem jest uznawane przez P2M tylko za środek prowadzący do
osiągnięcia celu projektu. P2M zwraca uwagę na decydujące znaczenie
posiadania wiedzy, aby można było zarządzać projektem: dostarczanie
wartości jest to właśnie przekształcanie wiedzy.
Wyodrębnienie zarządzania
technologiami informacyjnymi sankcjonuje fakt, że współcześnie nie ma
projektów realizowanych bez wsparcia IT, a w każdym razie nie można zalecać
omijania tych technologii – na pewno dotyczy to tak zaawansowanego
technologicznie społeczeństwa, jak Japonia. Akcentowanie znaczenia
platformy współpracy projektu jest zapewne uwarunkowane kulturowo:
społeczeństwa wschodnie są bardziej nastawione na działania wspólne,
zespołowe niż indywidualistyczne społeczeństwa cywilizacji zachodniej. We
współczesnym świecie coraz więcej projektów jest realizowanych przez ludzi należących
do różnych kultur, co także powinno być uwzględnione w projekcie, głównie w
procesach komunikowania się.
Krótka historia
PMBOK® Guide jest to kompendium wiedzy o
zarządzaniu projektami – jego głównym celem jest przedstawienie (struktury)
wiedzy o zarządzaniu projektami.
Zarząd PMI zatwierdził w 1981 roku
projekt mający na celu opracowanie dokumentu wspomagającego kierowników
projektów w ich pracy. Wyniki projektu opublikowane w Project Management Journal w 1983 roku są znane pod nazwą Raportu ESA
(Komitetu ds. Etyki, Standardów i Akredytacji). Pierwsza wersja książkowa
standardu PMI, została opublikowana w 1987 roku pod nazwą Project
Management Body of Knowledge. W wersji opublikowanej przez PMI w roku 1996
do tytułu dodano słowo „guide” (przewodnik), żeby uzmysłowić
odbiorcom, że dokument nie zawiera pełnej wiedzy, a tylko przewodnik po
niej. W 1999 roku Project Management Institute
został akredytowany przez American National
Standard Institute jako organizacja ustanawiająca
standardy, zaś PMBOK® Guide został przyjęty jako standard w obszarze
zarządzania projektami. Kolejne wersje PMBOK® Guide były publikowane w
latach 2000, 2004 i 2008. Autor niniejszego opracowania był członkiem
zespołu opracowującego trzecią wersję PMBoK®
Guide z 2004 roku.
Co dokument zawiera?
Główną składową PMBOK® Guide jest opis
wiedzy o zarządzaniu projektami przedstawionej w postaci procesów
zarządczych. Procesy zarządzania projektami są podzielone na pięć grup oraz
dziewięć obszarów.
Grup procesów to procesy inicjujące,
procesy planowania, procesy wykonania, procesy monitorowania i sterowania
oraz procesy kończące projekt.
Obszar Zarządzania zakresem koncentruje
się na szczegółowym określeniu produktów projektu, prac koniecznych do ich
wykonania oraz wykonywaniu tych prac. Zarządzanie czasem to działania
związane z harmonogramem prac. Obszar Zarządzania kosztami zajmuje się
planowaniem i nadzorem nad realizacją budżetu, rozumianego jako lista
kosztów. Zarządzanie jakością opisuje dwie podstawowe składowe: zapewnienie
jakości (procesy powodujące, że produkty i procesy projektu mają właściwą
jakość) oraz kontrolę jakości (weryfikację zgodności produktów z
wymaganiami). Zarządzanie personelem to nabór i szkolenie personelu oraz
organizacja i kierowanie zespołem. Zarządzanie komunikacją dotyczy
tworzenia i utrzymywania repozytoriów projektu oraz przekazywania
informacji pomiędzy członkami zespołu projektu, a także pomiędzy projektem
a jego otoczeniem. Zarządzanie ryzykiem dotyczy określania i reagowania na
prawdopodobne zdarzenia, które mogą wpłynąć zarówno pozytywnie jak i
negatywnie na realizację projektu. Zarządzanie zaopatrzeniem (kontraktami)
to procesy związane z nabywaniem produktów i usług spoza organizacji
realizującej projekt. Obszar Zarządzania integralnością projektu są to
procesy powodujące spójną, zintegrowaną realizację procesów z wszystkich
innych obszarów.
Czym ten dokument różni się od
innych?
Dla PMBoK®
Guide sekcję tę najłatwiej byłoby mi pominąć, ponieważ standard ten jest
najbardziej popularnym i kanonicznym spośród wszystkich innych. Standard
ten ma takie znaczenie i pozycję w obszarze zarządzania projektami, że
właściwie należałoby wszystkie inne standardy porównywać właśnie do niego. PMBoK® Guide jest uznawany za pierwszy rzeczywiście
globalny standard zarządzania projektami – pozycję te uzyskał nie przez
decyzję żadnego ciała standaryzującego, ale poprzez opowiedzenie się za nim
rzesz kierowników projektów (ponad 3 000 000 egzemplarzy w obiegu
na całym świecie). Ale skoro przyjąłem pewną strukturę pisania o
standardach, to postaram się zastosować ją również do PMBoK®
Guide.
PMBoK® Guide
jest rzeczywiście solidnym przewodnikiem po głównych obszarach wiedzy o
zarządzaniu projektami. Kompendium powstało z inicjatywy samych kierowników
projektów, a nie innych ciał, które na inne sposoby są zainteresowane
projektami (na przykład Prince 2® powstał z inicjatywy klientów projektów,
rządowych agencji brytyjskich). Autorzy PMBoK®
Guide wychodzą z założenia: jeżeli dostarczymy kierownikom projektów
wiedzę, to oni sami będą potrafili ją dostosować i wykorzystać w swoich
projektach. W związku z tym drugim, oprócz samego PMBoK®
Guide, najważniejszym produktem Project Management Institute
jest certyfikat PMP®, potwierdzający, że ludzie rzeczywiście potrafią zarządzać
projektami. Jest to zapewne najbardziej prestiżowy i jednocześnie
najbardziej popularny na świecie certyfikat z tego obszaru. Za świadectwo
zaawansowania organizacji w zakresie zarządzania projektami, przynajmniej w
Polsce, uznawana jest duża liczba osób z certyfikatami PMP®. Ludzie ci w
dodatku są zobowiązani do ciągłego doskonalenia się pod groźbą utraty
certyfikatu. Od ludzi znających PMBoK® Guide
jednego można się spodziewać na pewno: że będą potrafili ze sobą rozmawiać
wspólnym językiem – a problemy komunikacyjne stanowią większość problemów w
zarządzaniu projektami (podobnie jak i w innych dziedzinach działania).
PMBoK® Guide
jest dość elastycznie zdefiniowaną metodyką zarządzania projektami. Na
bazie PMBoK® Guide, dysponując wykształconymi profesjonalistami,
firmy mogą budować swoje metodyki zarządzania projektami – wdrażać
aplikacje wspomagające zarządzanie procesami, budować procesy, definiować
potrzebne formularze – dokładnie takie, jakie są firmie potrzebne. PMBoK® Guide wskazuje wiele technik koniecznych do
zarządzania projektami (a niektóre z nich opisuje dokładniej, na przykład
budowę harmonogramu, analizę wartości wypracowanej czy sposoby szacowania
kosztów).
Krótka historia
Prince 2® jest metodyką
zarządzania projektami.
Nazwa Prince 2® jest skrótem od „PRojects IN Controlled Environment”.
Źródłem Prince 2 ® była
metodyka PROMPT II (Project Resource Organisation Management and Planning Techniques) opracowana przez brytyjską firmę Simpact Systems Ltd. w 1975 roku.
PROMPT II został przyjęty jako standard budowy systemów
informatycznych w Wielkiej Brytanii w 1979 roku przez rządową agencję
CCTA (Central Computer and Telecommunication
Agency). Po dziesięciu latach, w roku 1989,
PROPMT II został zastąpiony przez metodykę Prince, w dalszym ciągu
nastawioną wyłącznie na projekty informatyczne. W 1996 roku opracowano nową
wersję – Prince 2® nastawioną na projekty wszystkich rodzajów, nie tylko
informatyczne. Kolejne wersje, zachowujące nazwę Prince 2®, były
publikowane przez CCTA, a następnie OGC (Office for Government
Commerce), które przejęło funkcje CCTA, w latach 1998, 2002, 2005 oraz
2009.
Co dokument zawiera?
Rozbudowana struktura Prince 2®
odbiega od struktur innych standardów.
Najważniejsze są zasady. Sterowanie
projektem przez uzasadnienie biznesowe (projekt albo musi mieć takie
uzasadnienie, albo nie powinien być realizowany), zarządzanie wypracowaną
wiedzą (zarówno poprzez nakaz jej tworzenia, jak i wykorzystywania),
jednoznaczna organizacja (w zakresie ról i procesów), rozbicie projektu na
etapy, tolerancja dla procesów zarządzania (określanie przez wyższe poziomy
zarządcze przedziałów czasu, kosztu i innych parametrów, w ramach których
niższe poziomy mogą samodzielnie działać), nastawienie na produkty i
elastyczność metodyki, czyli jej dostosowanie do specyfiki projektu.
Ważne dla projektów zagadnienia
zostały zgrupowane w „tematy”. Uzasadnienie biznesowe jest to zestaw
informacji koniecznych do podejmowania decyzji o realizacji i kontynuowaniu
projektu. Organizacja wyróżnia cztery poziomy zarządzania: od poziomu
organizacji poprzez poziom Komitetu Sterujące, kierownika projektu aż po
poziom zespołu wykonawczego. Jakość oraz ryzyko to tematy, które są obecne
także w innych standardach. Prince 2® dużo miejsca poświęca planom, a w
szczególności planowaniu nastawionemu na produkty. Temat zmian zawiera
także zarządzanie konfiguracją. Temat postęp prac odnosi się do nadzoru nad
zaawansowaniem i przewidywanym dalszym sposobem realizacji projektu.
Realizacja zasad w obszarach
wyodrębnionych tematów odbywa się poprzez dobrze zdefiniowane procesy
dotyczące projektu jako całości. Przygotowanie projektu jest to
postępowanie prowadzące do decyzji o uruchomieniu projektu. Strategiczne
zarządzanie jest to podejmowanie przez Sponsora najważniejszych decyzji i
kontrola nad projektem, mające na celu zapewnienie sukcesu projektu Proces
Inicjowania ma na celu przemyślenie sposobu realizacji projektu i
zapewnienie wspólnego zrozumienia sposobu jego realizacji przez zaangażowane
osoby. Proces Zamykania projektu wskazuje moment, od którego projekt, ze
względu na osiągnięcie jego celów (lub stwierdzenie niemożliwości ich
osiągnięcia), jest uznawany za zakończony.
Prince 2® określa także procesy
dotyczące dobrze wyodrębnionych fragmentów projektu. Sterowanie etapem to
zarządzanie tym, co się dzieje na bieżąco w projekcie: wykonywanie zadań,
raportowanie, podejmowanie działań korygujących itp. Zarządzanie końcem
etapu wskazuje moment w projekcie, kiedy przechodzi on między fazami.
Należy wtedy przejrzeć uzasadnienie biznesowe, osiągnięcia, ryzyka i
perspektywy projektu, żeby podjąć decyzję, że projekt będzie kontynuowany
oraz opracować szczegółowy plan następnego etapu. Zarządzanie dostarczaniem
produktów to przyjmowanie przez kierowników zespołów roboczych pakietów
prac do wykonania, ich wykonywanie i oddawanie wyników prac.
Dokumentacja Prince 2 ® zawiera
także wytyczne dotyczące dostosowywania metodyki do różnych rodzajów
projektów, na przykład do projektów komercyjnych, czyli realizowanych przez
wykonawcę za wynagrodzeniem na potrzeby innych firm.
Czym ten dokument różni się
od innych?
Prince 2 ® jest to pełny opis
procesów zarządczych wykonywanych w trakcie realizacji projektu. Wszystkie
procesy mają określoną kolejność ich wykonywania, wyniki realizacji
procesów są przekazywane do ściśle określonych innych procesów. Zależności
pomiędzy produktami i procesami oraz pomiędzy procesami są przedstawiane w
przejrzystej postaci graficznej. Stosując Prince 2® dokładnie wiadomo, co trzeba
zrobić, żeby rozpocząć projekt, w jaki sposób projekt można przedwcześnie
przerwać i jakie muszą być do tego podstawy. Podawane są opisy struktury
produktów zarządczych. Opisane są role występujące w trakcie realizacji
projektu. Prince 2 ® jest to gotowa do stosowania, dostosowana do
określonych warunków organizacyjnych, metoda prowadzenia projektów.
Prince 2 ® jest metodyką
prezentującą konsekwentnie punkt widzenia klienta projektu. Prawdziwym
dowódcą projektu jest przedstawiciel klienta, on podejmuje wszystkie
zasadnicze decyzje związane z realizacją projektu. Główny przedstawiciel
wykonawcy musi wchodzić w skład Komitetu Sterującego, ale bardzo wyraźnie
mówi się, że zasadnicze decyzje podejmuje przedstawiciel klienta, pozostałe
osoby mają w Komitecie Sterującym tylko głos doradczy. O nastawieniu na
klienta, a nie na wykonawcę świadczy też pominięcie zagadnień
interpersonalnych i tzw. miękkich technik zarządzania zespołem – praca z
ludźmi, przez wielu praktyków i metodyków uznawana za najważniejszy element
zarządzania projektem odbywa się przecież w całości po stronie wykonawcy.
Prince 2 ® nie uznaje zarządzania projektem za proces społeczny, co wydaje
się być istotnym niedopatrzeniem tej metodyki.
Metodyka Prince 2 ® jest
nastawiona na uzyskiwane wyniki. Planowanie jest zorientowane na produkt.
Wykonywane prace są widziane przez pryzmat tworzonych produktów. Takie
podejście sprzyja uzyskiwaniu rzeczywistych efektów realizacji produktu.
Konsekwencją techniczną takiego punktu widzenia jest na przykład występowanie
Struktury Podziału Produktu zamiast Struktury Podziału Pracy. Takie
podejście zdecydowanie promuje efektywność, a przede wszystkim skuteczność
prac w projekcie. Żadna praca nie może być rozliczona, jeśli jej wynikiem
nie jest konkretny efekt.
Prince 2 ® stosuje specyficzne
rozwiązania czysto zarządcze. Za sukces projektu odpowiada nie kierownik
projektu (odpowiedzialny za bieżące zarządzanie projektem) ale Komitet
Sterujący, czyli praktycznie sponsor. Drugim pojęciem specyficznym dla
Prince 2® są tolerancje. Podwładni powinni zawsze mieć określone
parametrów, wewnątrz których mają działać samodzielnie – czyli właśnie
tolerancje. Z tolerancjami związane jest pojęcie zarządzania przez wyjątki:
wyżsi przełożeni, na przykład sponsor, nie muszą być niepokojeni, jeśli
projekt idzie zgodnie z planem. Natomiast, jeśli w projekcie zdarzy się coś
szczególnego, czyli właśnie sytuacja wyjątkowa, to konieczne jest
powiadamianie wyższych przełożonych.
W jaki sposób wybrać standard
zarządzania projektami dla własnej organizacji? Jakiego standardu należy
się uczyć wchodząc na ścieżkę kariery kierownika projektu? Według jakiego
standardu zarządzać konkretnym projektem? Który z tych standardów jest
najlepszy? To są pytania, na które próbuje sobie odpowiedzieć wiele osób.
Kryteria wyboru mogą być nie tylko merytoryczne, ale także społeczne,
organizacyjne czy biznesowe. Kryteria merytoryczne to te, które dotyczą
zestawu procesów, ich postaci, stosowanych technik i wytwarzanych
produktów. Do kryteriów społecznych zaliczyłbym prestiż standardu w
środowisku zarządzania projektami. Kryteria organizacyjne to na przykład
narzucanie organizacji metodyki przez organizację nadrzędną, na przykład
korporację czy właściciela biznesowego. Kryteria biznesowe to na przykład
wymagania przez klienta projektu stosowania określonej metodyki – coraz
częściej w przetargach wymaga się realizacji projektów przez osoby mające
certyfikat PMP® czy też zgodnie z metodyką Prince 2 ®. Przy dokonywaniu
wyboru standardu należy także uwzględnić jej podstawowy cel. Jeśli chcemy
podnieść kwalifikacje personelu, to dobrym rozwiązaniem są standardy typu
kompendium wiedzy (PMBoK® Guide) lub standardy
kompetencji – ja skrótowo omówiłem IPMA ICB. Jeśli koncentrujemy się na
wdrożeniu sprawnego, dobrze zdefiniowanego procesu zarządzania projektami i
nie chcemy zbyt dużo pracy wkładać w dopracowywanie rozwiązania – to
zalecać należałoby którąś z gotowych metodyk (np. Prince 2 ®). A jeśli
zarządzanie projektami już u nas na pewnym poziomie funkcjonuje, to można
pomyśleć o jego usprawnianiu – do tego z kolei służą modele dojrzałości
projektowej, na przykład CMMISM. Ale trzeba też pamiętać, że
niektóre z omawianych tu dokumentów pełnią więcej niż jedną rolę. Na
przykład PMBoK® Guide, chociaż zawiera przewodnik
po kompendium wiedzy, to stosowany jest także jako standard zarządzania
projektami – Stany Zjednoczone przyjęły ten dokument jako obowiązujący
standard, co w zasadzie zamyka dyskusję, czy PMBoK®
Guide jest czy nie jest metodyką – gdyby nie był metodyką, to nie można by
wymagać od organizacji działania zgodnie z nim.
A może można jednocześnie
wdrażać więcej niż jeden standard? Są specjaliści, którzy nie sprzeciwiają
się takiemu rozwiązaniu. W końcu żaden z omawianych tu globalnych
standardów nie pokrywa całości obszaru zarządzania projektami. Na przykład
opis procesów można pobrać z PMBoK® Guide czy
Prince 2 ®, zaś za podstawę do kształtowania miękkich umiejętności
kierowników projektów przyjąć można IPMA ICB. Takie rozwiązania są możliwe
i gdzieniegdzie stosowane, jednak wymagają one sporo pracy mającej na celu
dostosowanie i uzgodnienie wybranych elementów zawartości standardów. Ale,
z drugiej strony, żaden ze standardów nie jest nigdy wdrażany w postaci
dokładnie takiej, jaka jest opisana w publikacji. Jeśli wdraża się
pojedynczy standard, to także należy go dostosować do specyfiki
organizacji.
Jedna z autorek CMMISM,
Susan Garcia, opisuje pytania, które organizacja powinna sobie postawić
wybierając standard zarządzania projektami:
·
Czy firma powinna wybrać standard ze względu
na warunki rynkowe?
·
Czy w organizacji występują problemy, które
standard rozwiązuje?
·
Czy organizacja chce i jest gotowa
inwestować we wdrożenie standardu?
·
Czy standard jest zgodny ze strategią,
praktykami i klimatem organizacji?
Dopiero dokładna analiza
warunków organizacji pozwala na podjęcie właściwej decyzji dotyczącej
wdrażania standardu. Natomiast na pewno można stwierdzić, że – na poziomie
pojedynczego kierownika projektów – większa ilość wiedzy zawartej w
standardach zwiększa szerokość spojrzenia na zarządzanie projektami,
przygotowuje na różne sytuacje, które mogą wystąpić w trakcie ich
realizacji i w ten sposób może się przyczynić do zwiększenia skuteczności w
tej pracy.
1.
BSI. (2000). Project management. Part 2: Vocabulary. London:BSI
2.
BSI. (2000a). Project management. Part 3: Guide to the management of
business related project risk. London:BSI
3.
BSI. (2002). Project management. Part 1: Guide to project
management. London:BSI
4.
BSI. (2006). Project management. Part 4: Guide to project management
in the construction industry. London:BSI
5.
Gasik, S. (2010). Model zarządzania wiedzą o
projektach. Rozprawa doktorska. Uniwersytet Warszawski, Wydział
Zarządzania.
6.
Gasik, S. (2011). Comments on ISO 21500 Draft Version. Dostępne
z http://www.sybena.pl/wiedza_ang.htm.
7.
IPMA. (2006). ICB – IPMA Competence Baseline Version 3.0. Nijkerk, The Nederlands:
International Project Management Association.
8.
ISO. (2003). ISO 10006: 2003: Quality management: Guidelines to
quality in project management. Geneva:
International Organization for Standardization.
Polskie wydanie: PKN (2005).
9.
MTDC (2009). A guide to the project management body of knowledge (PMBOK®Guide) Fourth Edition. Wydanie polskie.
MTDC.
10.
OGC. (2009). PRINCE2TM –
Skuteczne zarządzanie projektami. London: The Stationery Office.
11.
PKN. (2005). Systemy zarządzania jakością.
Wytyczne dotyczące zarządzania jakością w przedsięwzięciach. PN-ISO
10006. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
12.
PMAJ. (2005). A Guidebook of Project & Program Management for
Enterprise Innovation. Volume I. Revision
3. Japan: Project Management Association of
Japan.
13.
PMAJ. (2005a). A Guidebook of Project & Program Management for
Enterprise Innovation. Volume II. Revision
1. Japan: Project Management Association of
Japan.
14.
PMI. (2008). A Guide to Project Management Body of Knowledge (PMBOK®Guide) – Fourth Edition. Newton Square: Project Management Institute.
15.
SEI. (2010). CMMISM for Development, Version 1.3. CMU/SEI-2010-TR-033
ESC-TR-2010-033. Pittsburgh,
Pa. Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University.
16.
SPMP. (2009). NCB Polskie wytyczne
kompetencji IPMA® Wersja 3.0. Gdańsk:SPMP.
Pobierz
artykuł o siedmiu standardach zarządzania projektami w formacie PDF
|