Wprowadzenie
Zarządzanie integralnością
Zarządzanie zakresem
Zarządzanie czasem
Zarządzanie kosztem
Zarządzanie jakością
Zarządzanie personelem
Zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie komunikacją
Zarządzanie poddostawcami
Zarządzanie portfelami
projektów
Oprogramowanie firmy Primavera służy do wspomagania
zarządzania projektami. Oprogramowanie to składa się z zestawu
samodzielnych modułów – aplikacji, pracujących na wspólnej bazie danych.
Moduły wchodzące w skład podstawowego zestawu to:
·
Project Management
Podstawowy moduł przeznaczony
do wspomagania pracy kierowników projektów, ich przełożonych i innych osób
biorących udział w procesie zarządzania projektami. Moduł przeznaczony
także dla administratorów aplikacji.
·
Methodology
Management
Moduł służący do
magazynowania, utrzymywania i dostarczania do wykorzystania wzorców
realizacji projektów – tzw. metodyk.
·
Timesheets,
Moduł przeznaczony dla
pracowników wykonujących czynności projekcie do otrzymywania informacji o
oczekujących zadaniach, ewidencjonowania czasu pracy oraz wymiany
informacji z pozostałymi uczestnikami projektu.
·
Portfolio Analysis,
Moduł przeznaczony dla
pracowników komórek analitycznych oraz członków najwyższych władz
organizacji. Zawiera narzędzia raportujące i analityczne (które także są
zawarte w module Project Management).
·
MyPrimavera
Uproszczona, mniejsza wersja
funkcjonalności modułu Project Management, dostateczna dla wykonywania większości
funkcji zarządczych. Moduł w szczególności przeznaczony dla osób
odpowiedzialnych za przydział zasobów do realizowanych projektów.
Wszystkie wymienione powyżej moduły pracują na wspólnej
bazie, zawierającej dane o wszystkich projektach oraz informacje o
przedsiębiorstwie, konieczne do realizacji projektów (np. struktura
organizacyjna, struktura kont księgowych, zasoby i ich kwalifikacje).
Rysunek 1. Architektura
podstawowych modułów Primavery
Wymienione powyżej moduły stanowią podstawowy zestaw.
Składową uzupełniającą jest na przykład Cost Manager – moduł służący
do wykonywania zaawansowanych funkcji związanych z zarządzaniem kosztami.
Primavera opracowała wersje oprogramowania przeznaczone dla poszczególnych
sektorów, np. budownictwo, IT, sektor publiczny.
W następnych rozdziałach opisany jest sposób wspomagania
zarządzania projektami w obszarach zarządzania wyodrębnionych przez PMI
PMBoK Guide. Funkcjonalność aplikacji Primavera jest zgodna z wymaganiami
PMI – przedstawiciel Primavera brał udział w opracowywaniu dwóch pierwszych
wersji tego wydawnictwa, uznawanego ogólnie za najważniejszą publikację z
zakresu zarządzania projektami.
Ostatni, krótki rozdział poświęcony jest sposobowi
reprezentowania portfeli projektów w narzędziach Primavera.
Zarządzanie integracją jest to powodowanie, że
zarządzanie wszystkimi pozostałymi obszarami, składające się na zarządzanie
projektem, jest realizowane w sposób spójny.
Istnieją dwa podstawowe aspekty zarządzania
integralnością: spójność wykorzystywanych danych oraz spójność procesu
zarządzania.
Spójność danych w narzędziach Primavera jest gwarantowana
przede wszystkim przez wykorzystanie jednej spójnej bazy danych. Wszystkie
dane opisujące projekty, ich składowe oraz agregaty są zapisane w tej samej
bazie danych. W tejże bazie opisana jest struktura organizacji, jej zasoby,
kwalifikacje, ryzyka, problemy i td. Primavera razem z aplikacją dostarcza
model tej właśnie wykorzystywanej danych bazy (a także SDK i API służące do
samodzielnego rozwijania aplikacji).
Zarządzanie zakresem polega na określeniu zestawu
produktów i prac wykonywanych w projekcie. Zakres produktów projektu jest
określany w Strukturze Podziału Pracy (SPP; ang. Work Breakdown
Structure, WBS). Zakres prac jest to lista czynności utworzonych
na podstawie SPP.
W obszarze zarządzania zakresem narzędzia Primavera
bardzo dokładnie realizują zalecenia PMBoK. Inaczej niż w innych
narzędziach wspomagających zarządzanie projektami, Primavera przewiduje
osobne struktury do przechowywania informacji o elementach SPP i
czynnościach – jest to duża zaleta tego narzędzia. Takie podejście wymusza
na użytkowniku dokładne zdefiniowanie produktów projektu, zanim będzie
można przejść do opisu sposobu ich wykonania. Sprzyja to także
implementacji konsekwencji oczywistego (w tym rozwiązaniu) faktu, że inne
są atrybuty produktów, a inne – czynności, które prowadzą do ich wykonania.
Elementy SPP są opisywane przez wiele atrybutów
połączonych w grupy, na przykład: Kamienie milowe, Notatnik, Plan wydatków,
Rejestr budżetu, Wartość wypracowana.
W przeciwieństwie do SPP, czynności nie mają struktury
hierarchicznej. Primavera wymusza doprowadzenie opisu wytwarzanych
produktów do takiego poziomu, w którym jasne jest, jaki ciąg (niewielu)
czynności prowadzi do ich wytworzenia.
Z każdą czynnością możliwe jest powiązanie wielu
atrybutów. Z punktu widzenia zarządzania zakresem najważniejsze są atrybuty
opisowe, definiujące sposób realizacji zadań. Administrator instalacji
Primavera określa zestaw takich pól – mogą to być na przykład Warunki
wejściowe, Sposób realizacji, Warunki zakończenia czynności.
Jeśli konieczne jest stosowanie kontroli realizacji
zadań na poziomie bardziej szczegółowym niż czynności, możliwe jest
wyodrębnienie ich fragmentów – są to tzw. kroki czynności.
W Primaverze główny podział kosztów to podział na koszty
wewnętrzne, generowane przez zasoby dostarczane przez organizację
realizującą projekt, oraz koszty zewnętrzne ponoszone w trakcie zakupu
towarów i usług spoza organizacji.
Istnieją trzy rodzaje kosztów wewnętrznych:
- Koszty pracy (ang. labor
cost)
Koszty związane z realizacją prac przez
pracowników organizacji realizującej projekt. Ceny pracy są określane
zwykle w odniesieniu do jednostki czasu – godziny czy miesiąca. Do
ewidencjonowania przepracowanego czasu (a więc i kosztów) służy mechanizm
kart pracy.
- Koszty
materiałów (ang. material costs)
Koszty związane z wykorzystaniem materiałów
organizacji realizującej projekt, czyli zasobów, które zużywają się po ich
jednorazowym wykorzystaniu. Ceny materiałów zwykle są określane w odniesieniu
do jednostki – np. sztuki, metra, kilograma.
- Inne
wewnętrzne koszty nie pracy (ang. nonlabor costs)
Koszty pomieszczeń, urządzeń
i innych zasobów organizacji realizującej projekt, nie będących
pracownikami, które mogą być wykorzystywane wielokrotnie w różnych
projektach. Ceny nie pracy są określane zwykle w odniesieniu do jednostki
czasu – godziny czy miesiąca.
Istnieje jeden rodzaj kosztów zewnętrznych:
- Wydatki
zewnętrzne (ang. expenses)
Koszty związane z zakupem produktów i usług spoza
organizacji realizującej projekt. Ceny wydatków są określane w odniesieniu
do nabywanych jednostek. Mogą to być jednostki czasu (gdy kupowane są
usługi zewnętrzne) czy pojedyncze sztuki (gdy nabywane są produkty).
Koszty wszystkich rodzajów są ewidencjonowane zgodnie z
jednolitą strukturą kont księgowych. Każdy rodzaj kosztów jest opisywany
przez wartości różnych rodzajów: planowane, bazowe, zrealizowane,
pozostałe, na zakończenie. Poza predefiniowanymi klasyfikacjami dla
organizacji lub projektu można zaprojektować dowolną liczbę dodatkowych
hierarchicznych kategoryzacji, które umożliwiają potrzebne organizacji lub
projektowi raportowania i analizy.
Do każdej czynności można przypisać dokładnie taką
liczbę obiektów generujących koszty (zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne),
jaka jest potrzebna. Nie ma konieczności, jak to jest w niektórych innych
narzędziach, określania z góry maksymalnej liczby kosztów dla wszystkich
czynności.
Narzędzia Primavera wspomagają dwa rodzaje planowania
kosztów: z dołu do góry (ang. bottom-up) i z góry na dół (ang. top-down).
Planowanie kosztów w trybie z dołu do góry polega na
dokładnym zaplanowaniu wszystkich czynności, przypisaniu do nich
planowanych zasobów a następnie zsumowaniu wszystkich zaplanowanych w ten
sposób kosztów.
Planowanie kosztów w trybie z góry na dół odbywa się w
odwrotnym kierunku. Najpierw określana jest wartość całego budżetu kosztów
dla całego projektu, a następnie budżet ten jest rozdzielany na coraz
niższe hierarchicznie elementy Struktury Podziału Pracy.
Do zarządzania zmianami budżetu w trybie z góry na dół
Primavera przewidziała mechanizm rejestru zmian budżetu (ang. budget log).
Do zarządzania zmianami budżetu w trybie z dołu do góry wykorzystywany jest
mechanizm tworzenia wersji bazowych (ang. baseline).
Synchronizacja pomiędzy tymi dwoma trybami zarządzania
budżetem polega zwykle na tym, że kierownik projektu na podstawie
szczegółowej wiedzy o realizacji projektu przygotowuje propozycję zmiany
budżetu (tryb z dołu do góry). Następnie osoba odpowiedzialna za budżet
projektu (sponsor) określa zakres zmiany, a kierownik projektu uwzględnia w
trybie zstępującym nowy budżet projektu dla elementów SPP i czynności.
Primavera ma wbudowany mechanizm okresów finansowych, na
których można opierać raportowanie i analizę.
Zarządzanie jakością według PMBoK składa się z dwóch
głównych obszarów:
- Zapewnienie
jakości
- Kontrola
jakości
Zapewnienie jakości polega na powodowaniu takiej
realizacji projektu, która gwarantuje uzyskanie wyników zgodnych z
wymaganiami stawianymi na projekt. Czynnikiem zapewnienia jakości jest
audytowalność procesów pracy. Kontrola jakości jest to sprawdzenie, czy
dostarczone produkty (ostateczne lub pośrednie) projektu spełniają stawiane
im wymagania.
Mechanizmem Primavery umożliwiającym stosowanie
najlepszych metod realizacji projektów są przede wszystkim metodyki.
Metodyki mogą być tworzone na podstawie planu zrealizowane projektu albo
mogą także być napisane od początku w module Zarządzania Metodykami. Osobne
uprawnienia do tej aplikacji oraz do poszczególnych metodyk gwarantują, że
niepowołane osoby nie będą mogły modyfikować dorobku organizacji. Natomiast
bierny dostęp do wypracowanych metodyk jest zwykle przyznawany wszystkim
osobom planującym projekty.
Moduł Zarządzania Metodykami dostarcza dwóch głównych
rodzajów metodyk: metodyki główne (ang. base methodologies) i
metodyki dołączane (ang. plug-in methodologies). Metodyki główne
opisują realizacje całych projektów, są to zwykle metodyki zawierające
główne elementy SPP oraz czynności zarządcze. Metodyki dołączane
szczegółowo opisują sposób wykonywania prac wytwórczych. Metodyki tego
rodzaju są dołączane do elementów SPP metodyk głównych. Trzeci rodzaj
metodyk to biblioteki czynności, które są pomyślane jako narzędzie
grupujące zestawy takich samych czynności, nie będących metodykami bardziej
złożonymi, które mogą być wykorzystane w innych metodykach. Metodyki
wszystkich rodzajów mogą być w fazie definicji łączone ze sobą, co
dodatkowo ułatwia ich stosowanie.
Metodyki zdefiniowane w bazie Zarządzania Metodykami są
włączane do projektów za pomocą funkcji Architekt Projektów modułu
Zarządzania Projektami. W trakcie włączania metodyki do projektu możliwe
jest dostosowanie jej do specyfiki danego projektu. Istnieją dwa główne
mechanizmy dostosowania: wybór potrzebnych dla danego projektu elementów
predefiniowanej metodyki oraz wskazanie złożoności tworzonego projektu.
Szacunek złożoności projektu spowoduje dostosowanie szacowań, wykonanych w
czasie definiowania metodyki, do specyfiki planowanego projektu.
Wytwórca oprogramowania razem z oprogramowaniem
dostarcza kilka metodyk opartych na podstawowych standardach zarządzania
jakością, np. CMMI, MIL-496, ISO 12207.
Audytowalność sposobu realizacji projektów jest
gwarantowana, podobnie jak i w innych narzędziach wspomagających
zarządzanie projektami, poprzez udokumentowanie sposobu realizacji
projektu, czyli przez podstawową funkcjonalność narzędzia.
W narzędziach Primavery istnieją dwa główne sposoby
wspomagania kontroli jakości. Po pierwsze czynności związane z kontrolą
jakości powinny być uwzględniane w metodykach oraz planach projektów. Po
drugie aplikacja myPrimavera dostarcza przepływy pracy związane z
wytwarzanymi dokumentami. Pojęcie dokumentu należy rozumieć szeroko – każdy
produkt wytwarzany w projekcie może być poddany przeglądowi. W trakcie
przeglądu wskazane osoby w określonej kolejności (lub bez wymagań na
kolejność) opiniują przedstawione im produkty. Na podstawie tych opinii
osoba inicjująca przegląd podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu z
produktem.
Główne elementy zarządzania personelem w projekcie i w
organizacjach nastawionych na projekty to:
- Utrzymywanie
informacji o pracownikach organizacji
- Wybór
i przydział pracowników do prac w projektach
- Realizacja
i ewidencja prac przez przydzielonych pracowników
Dwie podstawowe struktury Primavery służące do
utrzymywania informacji o pracownikach to:
·
Hierarchiczna Struktura, HSZ (ang. Resource Breakdown Structure,
RBS)
·
Role.
W HSZ opisywane są wszystkie osoby, biorące udział w
realizacji projektów. Hierarchiczność tej struktury pozwala odzwierciedlić
strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Każdy pracownik jest opisywany
przez kilka zestawów informacji. Dane ogólne to imię, nazwisko,
identyfikatory korporacyjne (np. numer kadrowy), dane kontaktowe (adres
e-mail używany do powiadomień przez myPrimavera). Pracownicy mają swoje
stawki. Narzędzie umożliwia ewidencjonowanie zmian wysokości stawek.
Niezależnie od zmienności w czasie, pracownicy mogą mieć kilka różnych
stawek – mechanizm ten jest wykorzystywany najczęściej do innej wewnętrznej
i zewnętrznej wyceny prac w projekcie.
Najważniejsza charakterystyka pracownika to zestaw ról,
jakie może on wykonywać w projektach. Role te są wybierane z
ogólnofirmowego słownika. Firmowy słownik ról ma także strukturę
hierarchiczną. Dzięki temu można na przykład grupować role w zasadnicze i
ich specjalizacje. Każdy pracownik może mieć przypisanych wiele ról. Jedna
z nich powinna być wskazana jako jego rola główna. Rola główna pracownika
zwykle wynika ze stanowiska, na jakim jest on zatrudniony w
przedsiębiorstwie. Dla każdej roli pracownikowi należy określić jego poziom
kwalifikacji: z pięciopunktowej skali do niedoświadczonego do mistrza.
Pracownicy na potrzeby realizacji projektów mogą być w
aplikacji myPrimavera dzieleni na grupy. Zespoły realizatorów projektów są
to obiekty, które ułatwiają komunikację wewnątrz projektu.
Istnieje kilka form przydziału pracowników do projektów.
Przydział może być wstępny – pracownik jest przydzielany do projektu lub
elementu SPP, bez wskazania konkretnych realizowanych czynności. Ten rodzaj
przydziału stosuje się we wczesnych etapach planowania projektu lub jego
późniejszej fazy – ma on znaczenie rezerwacji. Inny rodzaj wstępnego
przydziału to przydział roli – wtedy określa się nie konkretnego
pracownika, ale rolę potrzebną do wykonania czynności. Ten rodzaj
przydziału także realizuje się we wstępnych fazach planowania projektu.
Gdy zbliża się czas realizacji, wstępne przydziały
należy sprecyzować. Jeżeli pracownik był przypisany do elementu SPP, to
należy przypisać mu konkretną czynność do wykonania. Jeżeli we wstępnej
fazie przydzielono tylko rolę, to należy wskazać, który z pracowników
mających przypisaną taką rolę, będzie pracę wykonywał. Do realizacji tego
sposobu przypisania służy funkcja „przypisz według roli”, która prezentuje
osobie planującej prace wszystkie osoby o odpowiednich kwalifikacjach.
Niedostępność osoby o wymaganych kwalifikacjach nie wyklucza możliwości
przypisania osoby o innych kwalifikacjach. Niech się uczy z pożytkiem dla
firmy.
Osoba, która została wskazana do wykonania czynności,
jest automatycznie powiadamiana o tym fakcie przez funkcjonalność
wspomagającą pracę grupową, zawartą w module myPrimavera. W trakcie
wykonywania czynności pracownik wypełnia karty pracy, informując o
przepracowanym oraz pozostałym do zakończenia czasie. Jedna z osób
przypisanych do czynności (tzw. zasób główny), ma uprawnienia do zapisania
w systemie informacji o zakończeniu wykonywania czynności.
Ewidencja zaplanowanych dla pracowników czynności i ich
terminów oraz pozostałej do wykonania części pracy jest wykorzystywana,
jako jedna z podstawowych razem z kwalifikacjami, do planowania obciążenia
pracą w innych planowanych lub realizowanych projektach.
Primavera ma mechanizm służący do automatycznego
wyrównywania poziomu obciążenia zasobów w trakcie harmonogramowania.
Ryzyka w Primaverze są pogrupowane w kategorie. Zestaw
kategorii ryzyk jest definiowany przez administratora. Kategoryzacja ryzyk
jest mechanizmem ułatwiającym porządkowanie wiedzy o zaistniałych ryzykach.
Primavera ma bardzo pragmatyczne podejście do
zarządzania ryzykiem. W PMBoK dla każdego ryzyka zaleca się określenia
wartości wpływu na różne cele projektu w skali <0, 1>. Primavera
koncentruje się na celach związanych z pracochłonnością (a więc pośrednio i
czasem realizacji) oraz zewnętrznymi kosztami realizacji projektu. Dla
każdego zidentyfikowanego ryzyka w Primaverze należy określić wpływ jako:
·
Liczbę godzin pracy (którą trzeba będzie
wykonać, jeśli ryzyko się zmaterializuje),
·
Ilość materiałów (które trzeba będzie zużyć,
jeżeli ryzyko się zmaterializuje),
·
Liczbę godzin wykorzystania innych zasobów
(które trzeba będzie wykorzystać, jeżeli ryzyko się zmaterializuje),
·
Koszt zewnętrznych wydatków (które trzeba
będzie ponieść, jeśli ryzyko się zmaterializuje).
Takie podejście w sposób jednoznaczny określa rozumienie
pojęcia „wpływ”.
Drugim, wykorzystywanym w sposób klasyczny, parametrem
ryzyka, jest prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Poprzez pomnożenie wpływu
ryzyka na cele projektu przez jego prawdopodobieństwo uzyskujemy wartości
zagrożeń dla wszystkich celów.
Ryzyko w Primaverze odnosi się zawsze do określonego
elementu SPP. Ryzyku przydziela się odpowiedzialnego menadżera, który jest
odpowiedzialny za zarządzanie tym ryzykiem. Ważnym elementem
charakterystyki ryzyka jest data jego wpływu – zagrożone mogą być tylko te
czynności, które mają być wykonane później niż oczekiwana data
materializacji ryzyka.
Sposób wyceny ryzyka zastosowany w Primaverze łączy ze
sobą wymagania PMBoK z precyzją oceny. Na podstawie parametrów ilościowych
ryzyka oraz parametrów zagrożonych czynności można wyliczyć poziom wpływu
ryzyka w wymaganych przez PMBoK jednostkach względnych – poprzez
podzielenie wpływu ryzyka na liczbę godzin prac przez planowaną liczbę
godzin pracy.
Przykład. Załóżmy, że planowana pracochłonność elementu
SPP wynosi 100 godzin, prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka wynosi 0,6 a
liczba godzin pracy powodowanych przez ryzyko wynosi 30. Wtedy zagrożenie
dla ryzyka wynosi 0,6 * 30 = 18 godzin. A więc wpływ ryzyka na ten element
SPP, liczony w wartościach względnych wynosi 18 / 100 = 18%.
Wyrażenie wpływu ryzyka w postaci konkretnych wartości
pozwala obiektywnie rozwiązać często spotykany problem: na jakie ryzyka
reagować? Do sformułowania tych kryteriów można wykorzystać poziom wpływu
ryzyka na plan całego projektu – a nie tylko elementu SPP, któremu ryzyko
bezpośrednio zagraża. Na przykład, często przyjmuje się, że jeżeli
zagrożenie ryzyka dla któregokolwiek z celów projektu (pracochłonność,
koszty zewnętrzne) jest większe niż 1% miary tego celu, to na ryzyko należy
reagować.
Tematem zbliżonym do zarządzaniem ryzykiem jest zarządzanie
problemami (ang. issue). Problem jest to zaistniała (a nie:
możliwa, jak to jest w przypadku ryzyka) sytuacja wpływająca na osiągnięcie
celów projektu – na przykład opóźnienie w rozpoczęciu wykonywania
czynności. Na problem trzeba zareagować, niezależnie od jego parametrów (a
nie: przeanalizować zasadność reakcji, jak to jest w przypadku ryzyka). W
Primaverze istnieje zestaw predefiniowanych kategorii problemów, które mogą
być monitorowane przez system – na przykład opóźnienie rozpoczęcia
czynności, opóźnienie zakończenia czynności, zapas czasu czy parametry
związane z Analizą Wartości Wypracowanej – wskaźnik wariancji harmonogramu
czy wariancja kosztu. Dla każdego takiego parametru można określić
przedziały jego tolerancji, po przekroczeniu których system wygeneruje
problem. Dla czasu rozpoczęcia czynności przedziałem takim może być <-2
dni, 0 dni>. Takie ustawienie parametrów będzie oznaczało, że problemy
zostaną wygenerowane, jeśli czynność rozpocznie się więcej niż o dwa dni
wcześniej niż było to planowane, lub, jeśli rozpoczęcie czynności zostanie
opóźnione o dowolną liczbę dni. Zaistnienie problemu wymaga zawsze czyjejś
reakcji. Primavera ma wbudowaną funkcjonalność powiadamiania o zaistniałych
problemach.
Każdy system informatyczny wspomagania zarządzania
(także projektami) może być w całości widziany jako system zarządzania
komunikacją w projekcie – jego zadaniem jest właśnie magazynowanie,
przetwarzanie i udostępnianie informacji. Opisując obszar zarządzania
komunikacją nie będziemy jednak opisywać całego systemu, ale skoncentrujemy
się na funkcjonalnościach dotyczących raportowania i rozpowszechniania
zgromadzonych informacji.
Dwa podstawowe sposoby raportowania to konfigurowanie
układów ekranu oraz mechanizm raportowania.
Najprostszym, ale bardzo mocnym sposobem uzyskiwania
danych z systemu jest konfigurowanie widoku (układu) ekranu. Dla każdego
rodzaju prezentowanych obiektów (np. czynności, SPP, projekty...) można
wybrać zestaw logicznie uporządkowanych prezentowanych danych. Jest to
ważne, ponieważ liczba danych gromadzonych o obiektach jest bardzo duża.
Każdy z parametrów obiektów prezentowanych na ekranie może być wykorzystany
do grupowania danych. Można także przedstawić dane w podziale na dowolne
interwały: zmiany, dni, tygodnie, miesiące... W ten sposób na przykład
skonfigurowanie widoku, który hierarchicznie przedstawia dane kosztowe
pogrupowanych według elementów WBS i kont kosztowych w rozbiciu na kolejne
miesiące jest bardzo łatwe. Oczywiście dostępne są mechanizmy sortowania,
filtrowania oraz zapisywania struktury układu ekranu. Dane widoczne na
ekranie można za pomocą techniki kopiuj/wklej przenieść do innych
aplikacji, np. MS Excela. Wydaje się, że za pomocą konfigurowania widoku
ekranu można zaspokoić ok. 80% potrzeb raportowo-analitycznych
użytkowników.
Drugim mechanizmem z tego obszaru jest mechanizm
raportowania. Primavera ma wbudowany generator raportów. Zasadniczym
rozszerzeniem możliwości generatora raportów w porównaniu z układami ekranów
jest możliwość zawarcia w jednym raporcie danych należących do więcej niż
jednego rodzaju obiektu. Możliwe jest na przykład łączenie w jednym
raporcie danych o projektach, elementach WBS, ryzykach i czynnościach. W
układach ekranów można prezentować dane z jednego tylko obszaru – dane
dotyczące innych obszarów służą, jak zostało napisane wcześniej, do ich
grupowania i sortowania. Jeśli za pomocą generatora (składacza) raportów
nie uda się skonstruować potrzebnego raportu, to dostępny jest graficzny edytor
raportów. Edytor ten używany jest zwykle do dopracowania graficznych
szczegółów raportu.
Konfigurowanie układów ekranu oraz raportowanie są
zwykle obsługiwane przez pracowników zaangażowanych bezpośrednio w
realizację projektów – kierowników projektów lub pracowników Biura
Zarządzania Projektami.
Dodatkowym mechanizmem, przeznaczonym dla analityków
oraz wyższego szczebla zarządzania jest mechanizm analizy (śledzenia? ang. tracking)
projektów. Mechanizm ten zapewnia dostęp analityczny uprawnionym użytkownikom
do całych portfeli projektów. Portfele mogą być analizowane w trybie z góry
na dół do potrzebnego poziomu szczegółowości. Primavera zapewnia tu
przejrzystą graficzną oraz tabelaryczną prezentację danych.
Dodatkowym mechanizmem rozpowszechniania danych jest
dostarczana przez Primaverę możliwość ich publikowania jako stron WEB. Ten
rodzaj dystrybucji danych jest przeznaczony dla użytkowników, którzy nie
muszą mieć uprawnień do aplikacji.
Drugim obszarem zarządzania komunikacją są mechanizmy
rozpowszechniania informacji w celach operacyjnych – wspomaganie przepływu
pracy w myPrimavera. Moduł ten zawiera mechanizmy automatycznego,
konfigurowalnego powiadamiania o wszystkich ważnych zdarzeniach w
projekcie. Na przykład członkowie przyszłego zespołu projektu są
zawiadamiani o zapraszaniu lub włączaniu do zespołu projektu. Powiadomienia
są generowane, gdy członek zespołu ma przydzielaną do wykonania konkretną
czynność (lub gdy jest wycofywany z czynności). Za pomocą modułu Timesheet
(który zwykle jest dostępny wszystkim członkom zespołu projektu) możliwe
jest przekazywanie informacji o postępie prac oraz o wydarzeniach w trakcie
ich realizacji. System zarządza także przepływami pracy związanymi z
projektem jako całością – np. planowanie projektu, kończenie fazy projektu
czy kończenie całego projektu. Wspomagany jest przepływ pracy nad
produktami wytwarzanymi w projekcie.
W Primaverze możliwych jest kilka poziomów wspomagania
współpracy z poddostawcami biorącymi udział w realizacji projektu. Poziomy
te to:
- Poziom
kosztów i zdarzeń,
- Poziom
zasobów,
- Poziom
współzarządzania.
Pierwszy, minimalny poziom wspomagania poddostawców to
nadzór nad kosztami generowanymi przez poddostawców. Poddostawca dostarcza
wyroby lub usługi, których koszty są ewidencjonowane w Primaverze. Dla
każdego takiego produktu określany jest jego dostawca. Dostarczenie
produktu przez zewnętrznego dostawcę zwykle umożliwia wykonywanie
następnych czynności w projekcie. Na przykład dostarczenie sprzętu
komputerowego umożliwia jego instalację. Z tego powodu najczęściej, przy
tym poziomie opisu współpracy z poddostawcami w Primaverze, dostarczenie
produktów spoza projektu jest reprezentowane jako początkowy kamień milowy.
Innym poziomem współpracy z poddostawcami jest opisywanie
wykorzystanie zasobów poddostawcy w sposób zbliżony do sposobu opisywania
wykorzystania własnych zasobów. Taki sposób stosuje się, gdy rozliczanie
prac podwykonawcy odbywa się w trybie „czas i materiały” (ang. time and
material), czyli gdy wynagrodzenie podwykonawcy jest bezpośrednio
uzależnione od czasu pracowników i ilości materiałów zaangażowanych w
realizację projektów. Wtedy w Hierarchicznej Strukturze Zasobów tworzy się
osobną gałąź dla każdego podwykonawcy i jego zasobów. W organizacji
wykonującej projekt dla zewnętrznych zasobów mniejsze znaczenie ma zakres
ich kwalifikacji oraz informacje o pracach w innych projektach, ponieważ
ich wybór i przydział odbywa się nie na podstawie danych utrzymywanych w
bazie danych organizacji macierzystej. Dlatego opis tych, zewnętrznych
zasobów zwykle ogranicza się do podstawowych danych identyfikacyjnych oraz
stawek godzinowych. Przechowywanie informacji o rolach zasobów zewnętrznych
ma mniejsze znaczenie niż informacje o rolach zasobów własnych.
Poziom współzarządzania jest możliwy dla tych
poddostawców, którzy wykorzystują narzędzia Primavery, lub inne, opisujące
projekty w formatach odczytywanych przez narzędzia Primavery. Najbardziej
popularnym obcym formatem odczytywanym przez Primaverę jest format MS Project
(.mpx). Jeśli poddostawcy wykorzystują narzędzia Primavery, to system
uprawnień umożliwia delegowanie odpowiedzialności za określone elementy SPP
na kierowników prac ze strony poddostawcy. Wtedy nadzorowanie realizacji
prac – bezpośredni wgląd, raportowanie, analiza – może się odbywać
bezpośrednio z repozytorium Primavery. Jeśli poddostawca wykorzystuje
narzędzia tworzące format mpx, to projekty opisane z ich wykorzystaniem są
importowane do narzędzi Primavery i później analizowane jako osobne
projekty.
Narzędzia Primavera są zaliczane do klasy PPM – ang. Project
Protfolio Management. Jednostką zarządzania hierarchicznie wyższą niż
projekt jest portfel projektów. Zgodnie z definicją Primavery portfel jest
to „zestaw projektów zgrupowany w sposób znaczący dla autora grupowania”.
Jest to bardzo szeroka definicja, szersza niż przedstawiona przez PMI,
według której portfel jest to „zbiór projektów lub programów zgrupowanych,
żeby umożliwić osiągnięcie strategicznych celów biznesowych [organizacji]”.
Portfel zdefiniowany przez PMI może więc być łatwo zaimplementowany w
środowisku Primavery – „znaczenie” wymienione w definicji Primavery to
„umożliwienie osiągnięcia strategicznych celów biznesowych”.
W Primaverze możliwa jest implementacja zarówno portfeli
głównych jak i portfeli pomocniczych (patrz Podstawy
zarządzania portfelami). Główną konstrukcją porządkującą projekty w
organizacji jest Struktura Projektów Organizacji (SPO, ang. Enterprise Project
Structure). Jest to zorganizowana hierarchicznie, czyli dopuszczająca
istnienie pod-portfeli, struktura, w której muszą być umieszczone wszystkie
projekty realizowane w przedsiębiorstwie. W organizacjach nastawionych na
realizację projektów najwygodniej jest uporządkować SPO zgodnie ze
strukturą organizacyjną. SPO
wyznacza zasadniczy podział na portfele realizowane w organizacji.
W Primaverze istnieją dwa sposoby tworzenia portfeli
pomocniczych – czyli takich, które nie wyznaczają struktury zarządzania
organizacją. Portfele takie mogą być tworzone automatycznie lub ręcznie.
Automatyczne tworzenie portfeli polega na zdefiniowaniu
filtru, wskazującego warunki kwalifikujące projekt do portfela. Na przykład
w filtrze takim można umieścić identyfikator kierownika projektu –
otrzymamy wtedy portfel projektów kierowanych przez daną osobę.
Analogicznie można zdefiniować portfel projektów dla określonego klienta.
Portfelem najważniejszych projektów może być zestaw tych projektów, których
koszt jest większy niż np. 100 000 zł.
Ręczne tworzenie portfeli polega na ręcznym włączaniu
projektów do portfela.
Na portfelach w Primaverze wykonywane są przede
wszystkim działania analityczne. Parametry ilościowe charakteryzujące
projekt są automatycznie agregowane do poziomu portfeli. Z kolei na
zagregowanych wartościach można wykonywać raportowanie i analizy
analogiczne jak na poziomie pojedynczych projektów czy elementów SPP.
|